Illustration från boken "Den fantastiska leken".

100 år med Helsingborgs stadsteater

Nyskrivna boken ”Den fantastiska leken – 100 år med Helsingborgs stadsteater” är en bildrik rundvandring genom de kriser och succéer som format Sveriges äldsta stadsteater.

På lördag den 5 mars släpps boken ”Den fantastiska leken – 100 år med Helsingborgs stadsteater”. Det är bildrik rundvandring genom de kriser och succéer som format Sveriges äldsta stadsteater. Bokens redaktör Ulf Dahlström har tillsammans med teaterns scenograf Yvonne Ericsson och formgivaren Jac Dupont försökt fånga vad som utspelat sig i de båda teaterhusen sedan 1921, både på och bakom scenerna. I boken görs även ett antal nedslag i staden Helsingborgs historia som på olika sätt påverkat verksamhetens utveckling genom de hundra åren.

Författaren Niklas Rådström, Anna Pettersson, regissör och teaterchef för Strindbergs Intima Teater i Stockholm och Jan Holmberg, vd för Stiftelsen Ingmar Bergman finns bland dem som bidragit med helt nyskrivna texter.

Boken är tryckt i en numrerad, begränsad upplaga och släpps 5 mars. ”Den fantastiska leken” kommer att finnas till försäljning i biljettkassan på Helsingborgs stadsteater.

För ytterligare information:

Ulf Dahlström, redaktör för boken ”Den fantastiska leken – 100 år med Helsingborgs stadsteater”
0723 -97 07 62, ulf.dahlstrom@helsingborg.se