En helt nyskriven version av Gengångare har premiär på Lillan 5 februari. Foto: Malin Arnesson.

Gengångare går igen

En politisk skräckkomedi väntar publiken på Lillan i februari. Henrik Ibsens klassiker Gengångare är tillbaka i Helsingborg där den en gång hade skandalomsusad världspremiär. Det konstnärliga teamet bakom den tidigare succén Macbeth – making a murderer har tagit sig an det klassiska verket och låter det ta en helt ny skepnad.

Henrik Ibsen bröt helt ny mark med Gengångare och Helsingborgs teater var den enda teater som vågade sätta upp den 1883. Efter premiären vallfärdade folk till teatern för att uppleva det skandalösa skådespelet som chockade publiken med sina tabubelagda teman som könssjukdomar, incest och aktiv dödshjälp.

Nu sätter Helsingborgs stadsteater upp en nyskriven version av pjäsen där den klassiska berättelsens tematik sätts i ett nutida ljus. Regissören Helle Rossing och dramatikern Hanna Nygren, som stod bakom succén Macbeth – making a murderer 2019, låter berättelsen om den respektabla familjen Alving ta oanade former.

Se trailern:

Året är 2022 och det spökar i de gamla dammiga kulisserna på Lillan. Det sägs att Ibsens odödliga klassiker Gengångare har spelats här på samma sätt och utan avbrott sedan världspremiären i Helsingborg 1883. Replikerna upprepas om och om igen och varje gest är densamma, skådespelarna har utlovats ett evigt liv så länge de spelar. Men den här kvällen börjar saker gå fel och vissa av skådespelarna tröttnar på det enformiga framförandet. Det blir ett uppvaknande där de ifrågasätter sig själva och sina roller. En diskussion uppstår kring vilken teater som egentligen är mest angelägen att spela idag. Och vilken är vår tids tabubelagda ämnen när inte ens nyheter om jordens undergång ger oss mer än lite klimatångest?

Gengångare spelas på Lillan 5 februari till 12 mars.

I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Per Graffman och Elin Norin.
Av:
Hanna Nygren och Helle Rossing fritt efter Henrik Ibsen
Regissör:
Helle Rossing
Dramatiker:
Hanna Nygren
Scenograf och kostymdesigner:
Siri Areyuna Wilhelmsson
Vikarierande scenograf och kostymdesigner:
Toni Botwid
Ljusdesign:
Sofie Gynning