Premiär för årets storslagna familjeföreställning Det blåser på månen

Premiär för årets storslagna familjeföreställning Det blåser på månen

Fredag 28:e och lördag 29 november är premiär på årets familjeföreställning på Helsingborgs stadsteater. På fredagen spelar vi för skolor på dagtid och på lördag eftermiddag har vi premiär för allmänheten.

I Eric Linklaters klassiker Det blåser på månen möter vi systrarna Dina och Dorinda som gör allt för att vara sina föräldrar till lags. Det är inte helt lätt. Deras pappa major Rytter är mest intresserad av sitt jobb och mamman har inte heller tid.
Innan pappan ger sig iväg till det farliga landet Bombardiet, uppmanar han sina döttrar att vara snälla och lydiga, annars kan en ond vind på månen blåsa rakt in i hjärtat på dem. Men hur mycket systrarna än anstränger sig för att lyda, uppfattas allt de gör som farligt och förbjudet.

När de får veta att Bombardiets grymme diktator fängslat deras pappa, ger de sig ut på ett helt osannolikt, rysligt och galet äventyr för att rädda honom.

I rollerna Tobias Borvin, Stefan Clarin, Nils Dernevik, Kajsa Ericsson, Annika Kofoed, Jonas Lindh, Elin Rusk, Elisabeth Wernesjö mfl.

Av Eric Linklater
Regi Sara Cronberg