4/4 Premiär för Camus Caligula i regi av Pontus Stenshäll

Stadsteatern sätter upp Albert Camus grymma pjäs om kejsaren Caligula, en av världshistoriens mest mytomspunna män. Geni eller galning, visionär eller psykopat? Detta är historien om mannen som drivs till vanvett av sitt maktbegär.

Caligula är förkrossad över sin älskade systers död. Han drabbas av insikten att mänskligheten inte har någon speciell plats i världen. Människor dör och de inte är lyckliga. Så vad ska man med makten till om man inte kan ändra det, göra det omöjliga möjligt?

Pjäsen hade sin världspremiär på Göteborgs stadsteater 1946 i Ingmar Bergmans regi. På Helsingborgs stadsteater 2014 heter regissören Pontus Stenshäll; konstnärlig ledare för en av landets mest intressanta fria teatergrupper, moment:teater. Han är känd för att vända, vrida och överraska med sina klassikertolkningar.

I rollerna: Erik Borgeke, Tobias Borvin, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson Bredefeldt

Av Albert Camus
Översättning Eyvind Johnson
Regi och scenografi Pontus Stenshäll
Kostym Jenny Ljungberg
Musik Simon Steensland
Ljusdesign Jonas Sandberg

Spelas på Lillan  4/4-22/5

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.