Woyzeck är ett samarbete med Malmö Dockteater och föreställningen framförs i två skilda versioner i Helsingborg respektive Malmö. Samma manus, samma ensemble men helt olika föreställningar!

​Allt flyter i Woyzeck

Erik Holmströms tolkning av teaterklassikern Woyzeck är full av svart humor och igenkänning - med referenser till populärkultur och nutida samhällsfenomen. På lördag är det premiär för föreställningen på Helsingborgs stadsteater.

Regissören Erik Holmströms Woyzeck är fritt inspirerad av originalet men utspelar sig här och nu. Berättelsen står aldrig stilla, i ett rasande tempo rör sig de fyra skådespelarna mellan kontorslandskap, gallerior, gym, snabbtåg, hissar och forskarlabb. Som medspelare på scenen har de fyra dockor som är exakta avgjutningar av deras egna ansikten.

Woyzeck räknas till en av Tysklands mest älskade teaterklassiker, skriven av den tyske filosofen, revolutionären och författaren Georg Büchner. Han dog ung och i hans hem hittades det ofärdiga manuset till Woyzeck som har gett upphov till många olika tolkningar inom drama och litteratur. I berättelsen skildras ett samhälle där människor måste kompromissa med sin moral, sin integritet och sin kropp för att överleva.

– Pjäsen är skriven utifrån pjäsen de sammanhang jag lever i och det jag ser runt omkring mig. Det finns olika åsikter om vilken ordning scenerna ska ligga och just det ofärdiga med texten har gjort den öppen för tolkning. Den innehåller teman om under- och överordning: samhälle–individ, människa–djur och jag tycker att det är intressant att spegla detta mot det samhälle och den vardag vi lever i nu, säger Erik Holmström.

Regissören och dramatikern Erik Holmström är Malmö Dockteaters konstnärlige ledare. Han utforskar ständigt nya vägar för dockteatern och har hyllats för sina uppsättningar. Förra året tilldelades han Thaliapriset och hans film ”Alla bara lyder” var gudlbaggenominerad som Bästa kortfilm 2018. Woyzeck är den första föreställningen han skapar inom ramen för det treåriga samarbete med Helsingborgs stadsteater. Den spelas både i Helsingborg och Malmö under april och maj i två skilda versioner, med samma manus och skådespelare.

– De är väldigt olika. Därför kan det vara intressant att se båda. På Malmö Dockteater är föreställningen minimalistisk, nedtonad och intim. Helsingborgsversionen är mer visuell, större och mer som en karamell. Det är samma skådespelare och samma manus, men det blir väldigt olika kvaliteter som kommer fram, säger Erik Holmström.

Manus, regi, scenografi: Erik Holmström
Medverkande: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Emma Mehonic, Robert Olofsson
Dramaturg: Tom Silkeberg
Ljusdesign och körteknik: Ernesto Mejia
Dockmakare: Erik Holmström, Kerstin Larsson, Mia Petersson och Ernesto Mejia

För mer information:
Mira Jalamo, presskontakt Helsingborgs stadsteater, 0721-88 54 99
Sanne Hellberg, presskontakt Malmö Dockteater, 073- 923 84 03.