BEHRANG KIANZAD till Helsingborgs stadsteaters Foajéscen!

BEHRANG KIANZAD till Helsingborgs stadsteaters Foajéscen!

Tisdagen den 10 april kl. 19.00 kommer Behrang Kianzad till Foajéscenen på Helsingborgs stadsteater för att föreläsa om det delade Sverige och de nya svenskarnas undantagstillstånd, om mångfaldens många nyanser och den svenska medierapporteringen, satt i relation till mediebilder i andra länder.

Behrang Kianzad, född 1979, är en svensk-iransk frilansjournalist, författare och debattör. Sedan 2000 har han frilansat någorlunda regelbundet på Expressens, Sydsvenska Dagbladets, Dagens Nyheter och Kvällspostens kultursidor.

Behrang debattera frågor som rör bland annat migrationspolitik, integration, medier och mångkultur. Han har varit medieansvarig för Ungdom mot rasism. Han har även arbetat på Sveriges Radio P1 och P3, Sveriges Television Rapport & Aktuellt redaktionerna samt Uppdrag granskning.

Några frågeställningar som Behrang kommer att ta upp på tisdag är bland annat varför länder som Holland, Storbritannien, Kanada och USA är så mycket bättre än Sverige på att integrera nya medborgare? Vad spelar massmedierna för roll i dessa länder för att forma den nya nationella identiteten? Tänker de annorlunda än journalisterna i Sverige och är metoderna de använder överförbara till svenska förhållanden? Vi kommer också att få höra personliga och roliga anekdoter, som till exempel när han fick Horace Engdhal och Dogge Doggelito som gäster i radio där det svenska språket diskuterades.

Föreläsningen tar delvis sin utgångspunkt i boken "Sanningens Många Nyanser", en handbok i mångfaldsjournalistik.

Tisdagen den 10 mars klockan 19.00 på Foajéscenen -  FRI ENTRÈ

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.