Gustav Berg och Cecilia Borssén i rollerna som Macbeth och Lady Macbeth. Foto: Micke Sandström

Dagsaktuellt tema när Macbeth spelas i Helsingborg

En modern version av Macbeth sätts upp på Helsingborgs stadsteater. I föreställningen på Lillan är 1000-talets skotska kungarike omgjort till ett nutida kontor där Macbeth är chef, och hungern efter makt är större än någonsin. Pjäsen har premiär 21 november.

I Shakespeare blodiga klassiker från 1607 möter lord Macbeth tre häxor som spår att han ska bli kung av Skottland. Tillsammans med sin stridslystne hustru begår Macbeth därefter ett flertal mord för att få makten i landet. I Helsingborgs stadsteaters version av Shakespeares brutala pjäs är handlingen förlagd i nutid och frågan om maktbegär, och vad det gör med människor, går som en röd tråd genom handlingen.

På Lillans scen har det skotska kungariket förvandlats till en modern arbetsplats där Macbeth är överhuvud och häxornas slagord om att gå över lik för att nå framgång symboliserar ett samhälle där människor hela tiden pressas att förverkliga sig själva, och att bli lite bättre. Ensemblen presenterar en helt ny tolkning av Macbeth där existentiell ångest och dagens reklambudskap gestaltas på en scen fylld av skäck, galenskap och humor.

Det är ett ungt och nyskapande konstnärligt team som tar sig an Macbeth i Helsingborg. Regissör Helle Rossing har tidigare uppmärksammats för sin uppdatering av Strindbergs Kamraterna som hon iscensatte på Uppsala Stadsteater förra året. När hon nu regisserar en ny klassiker blir det med samma moderna och oväntade perspektiv. Nutida vardagshändelser och sitcom-humor gestaltas i ett tungt drama som bjuder på många överraskningar.

I rollen som Macbeth ser vi Gustav Berg och lady Macbeth spelas av Cecilia Borssén. Övriga skådespelare är Tobias Borvin, Jörgen Düberg och Karin Li Körsbärsdal.

VAD: Macbeth – making a murderer
NÄR: 21 nov 2019 - 11 jan 2020. Extrainsatta föreställningar 24-25 januari och 16-25 april.
VAR: Lillan på Helsingborgs stadsteater

Bearbetning: Helle Rossing och Hanna Nygren fritt efter William Shakespeare