En kvinnas värde - PASSAGE Helsingborg-Helsingör Internationella Gatuteaterfestival 2012

Den brutale förövaren var en förmögen adelsman. Offret en värnlös piga. Hennes enda hopp om upprättelse stod till Helsingborgs mäktigaste man: Anders Bille. En kvinnas värde är en angelägen historia om ett autentiskt rättsfall från 1600-talets Helsingborg med ett upprörande eko in i vår tid.

Föreställningen produceras för PASSAGE Helsingborg-Helsingör Internationella Gatuteaterfestival 2012 och är ett unikt internationellt scenkonstsamarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Helsingør teater.

Med stöd av Kulturförvaltningen och Kulturmagasinet.

Scen: Kärnan i Helsingborg och Vor Frue Kloster i Helsingør

Av: Ulf Dahlström

Regi: Jörgen Düberg

Musik och sångtexter: Marie Ingerslev och Kalle Mathiesen

Medverkande: Tobias Borvin (SE), Ester Claesson (SE), Jörgen Düberg (SE), Kristian Halken (DK), Marie Ingerslev (DK), Kalle Mathiesen (DK)

Speldatum:

Helsingør, Vor Frue Kloster, den 3 augusti kl. 14, 16, 18, 20

Helsingborg, Kärnan, den 4 augusti kl. 14, 16, 18

För mer information se här: http://passagefestival.nu/

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.