Everest av Lotta Lotass uruppförs på Helsingborgs stadsteater

Everest av Lotta Lotass uruppförs på Helsingborgs stadsteater

Vi befinner oss på Mount Everest, världens högsta berg. Året är 1924. Sex brittiska män kämpar mot naturens krafter för att först nå toppen på världens tak. Akademiledamoten Lotta Lotass har för Helsingborgs stadsteater specialskrivit en fantastisk text som drar in oss i bergsbestigarnas tankevärld. Det internationellt uppmärksammade scenkonstkollektivet Teatr Weimar har tagit sig an verket och skapat en totalupplevelse av text, video och musik.

Vi följer dessa kärva mäns maniska strävan att till varje pris besegra den oslagbara. För några av dem var det tredje försöket att ta sig till toppen. Att nå det onåbara. Expeditionen 1924 slutade med att två av männen, Irvine och Mallory, gjorde ett försök att ta sig hela vägen upp men aldrig kom tillbaka ner igen. Mallorys kropp har senare hittats av andra bergsbestigare men inga spår av Irvine har återfunnits. Än idag så vet man inte om de lyckades med sina försök att ta sig till toppen.

Scenkonstkollektivet Teatr Weimar tar sig an Lotta Lotass intensiva och kompromisslösa text. Den har bearbetats som ett sceniskt körverk för sex röster där texten blivit ett partitur som skådespelarna använder sig av på scenen.

- Det som intresserat oss i uppsättningen är att utgå från den musikalitet som finns i Lotass språk samt skildringen av den kollektiva ansträngning som de sex personerna genomgår i sina strapatser säger regissören Jörgen Dahlqvist.

Av Lotta Lotass

Regi/video Jörgen Dahlqvist

Musik/ljud Kent Olofsson

Scenografi/ljus Johan Bergman

Teknisk koordinator Johan Nordström

Kostym Jenny Ljungberg

Förlag Marginal

Medverkande

Erik Borgeke, Ester Claesson, Jörgen Düberg, Daniel Gustavsson, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson

Everest får sitt uruppförande på Helsingborgs stadsteater för att sedan spelas på Stockholms stadsteater och Folkteatern i Göteborg.

Helsingborgs stadsteater 14,15,16 november

Stockholms stadsteater 24, 25 november

Folkteatern i Göteborg 28, 29, 30 november

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.