Gästspel på Helsingborgs stadsteater den 13/4 - A Dance Tribute to the Art of Football

A Dance Tribute to the Art of Football saknar motstycke och har visats för en entusiastisk publik över hela världen sedan 1998.

Föreställningen ser på fotboll som ett fenomen med dess fysiska rutiner, våld, galenskap, estetik och humor. Det är också en politisk kommentar till den konstgjorda konflikten mellan idrott och konst, och en kick av stolthet och fördomar kring arbetarklassens fotboll och överklassens balett. Föreställningen suddar ut gränserna mellan fotboll och dans och belyser det som är gemensamt: det stora underhållningsvärdet och ett explosivt fysiskt uttryck.

Jo Strømgren Kompani (JSK) grundades 1998 och har arbetat med såväl dans och film som teater med återkommande turnéer över hela världen. Kompaniet är kända för innovativa och inspirerande koreografier där teater och olika medier blandas in.

"The gags are numerous and irresistible, but the choreographer also masters the art of creating inventive movements and beautiful images" - Le Figaro (France)

"It’s a cheeky, rumbustious celebration of the physical exuberance of football and dance" - The Times (UK)

"A complete and utter success. I’d see it again in a heartbeat" - The Gazette (Canada)

Scen: Lillan

Längd: 1 h utan paus

Koreografi: Jo Strømgren

Dansare: Sverre Magnus Heidenberg, Jan Nicolai Wesnes/Stian Danielsen, Mikkel Are Olsenlund och Maria Henriette Nygård

Musik: Jørgen Knudsen / Flügshadel

Scenografi: Stephan Østensen

Kostymer: Ingvild Hovind

Ljusdesign: Stephen Rolfe

Ljuddesign: Lars Årdal

Speldatum: 13 april kl. 19.00

I samarbete med Dansstationen och Dansnät Sverige

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.