Helsingborgs stadsteater gästspelar på Artisten i Göteborg 3-4 maj

Helsingborgs stadsteater gästspelar på Artisten i Göteborg 3-4 maj

Till helgen gästar Helsingborgs stadsteater Göteborg med Strindbergs klassiska thriller Paria. I rollerna ser vi Tobias Borvin och Annika Kofoed, som båda utbildat sig vid Högskolan för scen och musik. För regi står Per Nordin, lektor i scenisk gestaltning vid HSM.

Maktkamp på den skånska slätten: en person som avtjänat ett straff och en annan som begått brott men aldrig blivit dömd. August Strindbergs enaktare ställer frågor om brott och straff, ont och gott, rätt och fel. Vem får tillhöra gemenskapen och vem måste förbli en outsider, en brännmärkt, en paria? Paria är en spännande föreställning om människans lockelse till brott.

Strindbergs pjäs Paria (från 1889) baserar sig på författaren och Skåne-sonen Ola Hanssons noveller. Ola Hansson (född 1860 i Hönsinge) nämndes länge i Europa som en av tidens stora, men slog aldrig igenom i Sverige på bred front. Ola Hansson arbetade som polisreferent, den tidens kriminalreporter, och hämtade ofta inspiration från verkliga händelser till sina noveller.

Föreställningen Paria är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och ett led i utforskandet av YAT-tekniken; en metod för skådespelare att arbeta med rollgestaltning.

Speldatum:
Fre 3/5 kl. 19
Lör 4/5 kl. 18

Spelplats: Artisten, Fågelsången 1, Schildknechtteatern

Biljetter: Biljetter bokas på 031-786 40 01 (kl. 11-12) eller via mail på biljett@hsm.gu.se samt på plats en timme innan föreställningen.

Biljettpris: 50 kr

För mer information, kontakta:
Metta Flensburg
Producent
070-992 30 01 metta.flensburg@helsingborg.se

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.