Helsingborgs stadsteater presenterar ett modigt spelår 2016/2017

Helsingborgs stadsteater presenterar ett modigt spelår 2016/2017

Med inte mindre än tre urpremiärer och en Skandinavienpremiär tryfferar Helsingborgs stadsteater det kommande spelåret med både tidlösa klassiker och helt nyskapande pjäser.

Publikfavoriten Eva Rydberg gör comeback på Storan när hon återförenas med regissören Christian Tomner för att spela huvudrollen i Hjalmar Bergmans klassiska berättelse "Farmor och vår Herre".

På Helsingborg Arena blir det urpremiär för musikalen "Pelle Erövraren – den stora kampen" i regi av Alexander Öberg och med musikprofilen och skådespelaren Freddie Wadling i en av rollerna. Musiken, som är komponerad av radarparet Alexander Öberg och Erik Norberg, kommer att framföras av en ensemble ur Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av chefsdirigent Stefan Solyom.

I september är det Skandinavienpremiär för "Det löjliga mörkret" av Wolfram Lotz, det nya stjärnskottet på den tyskspråkiga teaterhimlen. Det är den serbiska regissören Anja Susa som återvänder till Helsingborg efter kritikersuccén och publikframgången med Vår klass hösten 2015. Översättningen är gjord av Martin Lagerholm, konstnärlig rådgivare vid Helsingborgs stadsteater.

"Robinsons resa" i regi av Sara Cronberg är en unik familjeföreställning där publiken ges möjlighet att före, under och efter föreställning digitalt interagera med verket och berättelsen. I teaterns foajé kommer att finnas några interaktiva rum som på fantasifulla sätt ger publiken förslag på vem denne skeppsbrutne Robinson är. Att vara mycket liten i en stor och obegriplig värld kräver en stark tro på att någon eller något därute på det oändliga havet är villig att hjälpa i nödens stund.

- Det är på flera sätt ett modigt spelår vi nu presenterar. Repertoarvalet sätter prägeln på vårt samtal med publiken, och jag är övertygad om att den dialogen blir än mer utmanande och underhållande under den kommande säsongen, säger Max Granström som i och med detta lämnar över chefskapet till Kajsa Giertz.

Max Granström, VD Helsingborg Arena och Scen/Teaterchef, 0732-31 57 97