Kajsa Giertz lämnar chefsposten på Helsingborgs stadsteater i slutet av nästa år

Vid utgången av 2022 väljer Kajsa Giertz att efter drygt sex år sätta punkt för sin tid som teaterchef i Helsingborg.

– Det var ungefär det här tidsperspektivet jag såg framför mig när jag tillträdde tjänsten sommaren 2016. Och som planen ser ut nu, kommer jag att avsluta dessa lärorika och inspirerande år vid teatern med ett regiuppdrag på Storan nästa höst, säger Kajsa Giertz.

Helsingborgs stadsteater är Sveriges äldsta stadsteater och genom de hundra verksamhetsåren har 21 chefer avlöst varandra. När nu Kajsa Giertz förbereder sig för att om lite drygt ett år lämna över stafettpinnen till teaterns tjugoandra chef, är det i en första tillbakablick framför allt teaterns nationella synlighet hon vill lyfta fram:

– Att vår teater uppmärksammats på nationell nivå bidrar inte bara till en ökad stolthet i huset, även den lokala förankringen förstärks på ett mycket positivt sätt. Två av våra produktioner, När då då, som var ett samarbete med Kungliga Operan, och Egenmäktigt förfarande, har visats i Sveriges Television. När då då blev dessutom utvald till Scenkonstbiennalen och fick Teaterkritikernas pris och barnpjäsen Stora Drömspelet, i samarbete med Malmö Dockteater, blev utvald till Bibu, den nationella scenkonstbiennalen för barn och unga. På det lokala planet har det varit utvecklande att samarbeta med Helsingborgs symfoniorkester, en relation som vi nu bygger vidare på under nästa års produktion av Amadeus. När vi introducerade ”StadsteaternPlus” var det med ambitionen att öppna upp en ny mötesplats för vår publik, och därmed skapades ännu fler möjligheter till lokala samarbeten. På nationell nivå har vi förutom Kungliga Operan och Malmö Dockteater samarbetat med Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Riksteatern, Malmö Opera och flera fria teatergrupper. Och när tidningar som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet vid flera tillfällen listat produktioner vid vår teater som de bästa i Sverige, har det inte bara boostat energin, det har bekräftat det faktum att det på Helsingborgs stadsteater finns stor kompetens och ett starkt engagemang för teatern som konstform. Personalens engagemang har även genomsyrat vårt stora värdegrundsarbete och framtagandet av en ny medarbetarfilosofi, två viktiga byggstenar för framtiden, säger Kajsa Giertz.

Max Granström, vd för Helsingborg Arena & Scen där stadsteatern ingår, har all förståelse för Kajsa Giertz beslut, samtidigt som han helst sett henne fortsätta utveckla teatern:

– Att i dag leda en scenkonstinstitution i Sverige kräver en alldeles särskild kompetens. Konstnärligt kunnande ska balanseras mot chefskapets olika utmaningar med ansvar för personal, ekonomi och administration. Kajsa Giertz har som få andra hittat balansen i detta. Givetvis hade jag helst sett vårt samarbete fortsätta, men i kulturvärlden är sex år på en chefsstol en ganska lång tid, så jag förstår att Kajsa nu vill gå vidare mot nya utmaningar. Det kommer bli intressant att följa hennes framtida insatser, även om jag kommer att sakna henne mycket, säger Max Granström.

För ytterligare information:
Ulf Dahlström, pressansvarig Helsingborg Arena & Scen