Foto: Emmalisa Pauly.

​Modigt mörker öppnar spelåret på Storan

Den 15 september har Jeanne d´Arc premiär på Storans scen. Historien är över 600 år gammal men fortfarande aktuell. Med Emma Broomé i titelrollen och Peter Haber som hennes antagonist, rättsprocessens ordförande Pierre Cauchon.

I Helsingborgs stadsteaters uppsättning, i regi av Annika Silkeberg, kastas vi rakt in i det politiska spel som Jeanne d´Arc blir en bricka i. Efter att med livet som insats ha lett den franske kungens här mot staden Orléans befrielse föll hon offer för en på förhand uppgjord rättegångsliknande process. Jeannes öde – hon dömdes som kättare och brändes därefter på bål – har berört eftervärlden och det är inte för intet som hon också är Frankrikes nationalhelgon. 17-åringen, som påstod sig agera på uppdrag av Gud och dessutom klädde sig i manskläder, hade blivit ett för stort hot mot de franska burgunderna och engelsmännen.

LÄS INTERVJU MED EMMA BROOMÈ, PETER HABER OCH LENA T HANSSON.

Uppsättningen på Helsingborgs stadsteater är en stor ensembleföreställning med mäktig scenografi och musik. Det konstnärliga teamet bakom produktionen är trion suddenART, bestående av Annika Silkeberg, Jenny André och Fredrik Arsæus Nauckhoff. De har tidigare gjort storskaliga och minimalistiska produktioner i Danmark, Sverige och Tyskland och har som sitt signum att med minimala medel utnyttja teaterns uttryck maximalt: skala bort allt som inte behövs. Blottlägg. Gå till botten. Slå hårt. Regissören Annika Silkeberg har även skrivit manus, som delvis är baserad på befintliga protokoll från 1400-talet.

Trailer - Jeanne d´Arc på Helsingborgs stadsteater. Premiär 15 september 2018.

– Jeanne d'Arc är nog det svåraste jag gjort. Och Helsingborg, teatern och teaterrummet här ger mig svindel. När jag skrev upptäckte jag två motsatta familjer, Jeannes familj fylld av så mycket sorg och kungafamiljens fylld av lika mycket vansinne, hur de hänger ihop och jag såg kriget. Hela tiden tänkte jag på hur Jeanne växte upp i det och inte visste något annat än krig, säger Annika Silkeberg.

Till föreställningen har Fredrik Arsæus Nauckhoff specialskrivit elektronisk musik vars bas är kyrkklockor med inspelningar gjorda i medeltida kyrkor på Gotland, från Jeanne d'Arcs hemstad Domrémy och tågklockorna i Helsingborg. Videoprojektionerna är baserade på filmsekvenser inspelade i Jeanne d'Arcs mest berömda städer i Frankrike: Reims, Orléans, Domrémy och Rouen samt bilder från Helsingborg.

Jenny André som ansvarar för det visuella i form av scen, ljus och kostym ger föreställningen ett modernt nutida uttryck med en idémässig grund i de franska gotiska katedralerna.

För andra säsongen i rad låter Helsingborgs stadsteater ett tema löpa som en röd tråd genom repertoaren. Den här gången riktas ljuset mot det högaktuella temat sanning.

– I historien om Jeanne d´Arc skärskådas sanningsbegreppet. Hur kan förvridandet av sanningen få ta plats i maktens boningar med så oerhörda konsekvenser? Jeanne blir oskyldigt dömd i en uppgjord process med dödlig utgång. Först nästan 30 år efter sin död får hon upprättelse, säger Kajsa Giertz, teaterchef.

I rollerna: Emma Broomé, Evamaria Björk, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Nils Dernevik, Jörgen Düberg, Kajsa Ericsson, Lena T Hansson, Peter Haber, Ebba J Dahlberg*, Stina Eriksson*, Arman Fanni.

* Praktikanter från Teaterhögskolan i Malmö

Manus & regi: Annika Silkeberg
Scenografi, ljus, kostym och mask: Jenny André
Musik och videodesign: Fredrik Arsæus Nauckhoff

Spelas på Storan 15 september 2018 - 27 oktober 2018.