Annika Kofoed, Cecilia Lindqvist, Evamaria Björk och Susanne Karlsson  i "På Gränsen"
Annika Kofoed, Cecilia Lindqvist, Evamaria Björk och Susanne Karlsson i "På Gränsen"

På gränsen – en komisk helkväll

På gränsen är en föreställning som tänjer på gränser och utmanar tabun, med humorn som vapen. Föreställningens fyra lysande komedienner har under november och december spelat för fulla hus i Malmö. På fredag är det nypremiär på Helsingborgs stadsteater.

Fyra kvinnor och en scen. Film, musik, strålkastare och lite glitter. Ensemblen består av Evamaria Björk och Annika Kofoed från Helsingborgs stadsteater samt Cecilia Lindqvist och Susanne Karlsson från Malmö stadsteater. I På Gränsen får kvartetten alla chanser att visa upp hela humorregistret. Genom kvicka växlingar mellan standup-nummer, sketcher, sång och videoepisoder tar sig ensemblen runt i kvinnors världar. Gränser testas och nutida ideal ifrågasätts.

– Det blir en komisk helkväll med mycket underhållning och lite allvar, säger regissören Anna Pettersson.

Efter premiären på Malmö Stadsteater i december förra året hyllades föreställningen av den svenska kritikerkåren och har sedan dess spelats för fulla hus inför en entusiastisk publik. Nu kommer den till Helsingborgs stadsteater med nypremiär den 3 februari.

Anna Pettersson är regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon har regisserat ett tiotal uppsättningar, bland annat Måsen och Misantropen på Malmö Stadsteater.

På gränsen är en produktion av Malmö Stadsteater framtagen i samarbete med Helsingborgs stadsteater. Spelas på Lillan 3-25 februari 2017.

Medverkande: Evamaria Björk, Annika Kofoed, Susanne Karlsson, Cecilia Lindqvist

Manus, regi och scenografi: Anna Pettersson