Samtal om Den enfaldige mördaren på MALMÖFESTIVALEN! Med bl.a: Ann Heberlein och Dennis Sandin

I höst sätter Helsingborgs stadsteater upp Hans Alfredsons skånska epos ”Den enfaldige mördaren”. Men hur gör man egentligen en pjäs av en guldbaggebelönad film, baserad på en lika omtalad bok? Vilket konstnärligt svängrum vågar man sig på? Möt Dennis Sandin och Ann Heberlein i samtal.

Filmen ”Den enfaldige mördaren” hade premiär för 30 år sedan, men berättelsens centrala teman om utanförskap, främlingsfientlighet, makt och ondska är minst lika aktuella i dag.

Möt regissören Dennis Sandin och skådespelare från Helsingborgs stadsteater i ett sceniskt samtal tillsammans med författaren Ann Heberlein om hur man förvaltar en ikonstämplad berättelse och om ondskans obegripliga mekanismer. Regissören Dennis Sandin säger: "För mig är arbetet med Den enfaldige mördaren att utforska var ondskan finns i samhället och i individen."

Anne Heberlein är forskare, kulturskribent, författare och har bland mycket annat skrivit "En liten bok om ondska".

Medverkar gör också Magnus Ingvarsson från Hasse&Tage-museet i Tomelilla och skådespelare Cecilia Borssén från Helsingborgs stadsteater.

Måndag 20 augusti, Kl. 18:00 - 19:00

Hedmanska gården, Lilla torg

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.