Sverigepremiär för Nobelpristagaren Elfriede Jelineks ”Vinterresa”

Sverigepremiär för Nobelpristagaren Elfriede Jelineks ”Vinterresa”

Den 21 november har Helsingborgs stadsteater Sverigepremiär på Nobelpristagaren Elfriede Jelineks pjäs ”Vinterresa”. Regissör är Melanie Mederlind, en av landets främsta uttolkare av samtida tysk dramatik, och den första att sätta upp en pjäs av Jelinek i Sverige.

”Vinterresa” räknas som Elfriede Jelineks mest personliga pjäs och skildrar en resa genom ett frostigt Europa, sargat av finanskriser, människorov och ett växande främlingskap.

I uppsättningen på Helsingborgs stadsteater arbetar Melanie Mederlind tillsammans med den mångfaldigt prisbelönade tyska scenografen Katrin Nottrodt som har Europas stora teaterhus som sitt arbetsfält. För ljusdesignen svarar meriterade Carina Persson.

I rollerna:

Gustav Bloom, Erik Borgeke, Malena Laszlo, Maria Lindström, Joachim Olsson, Rafael Pettersson och Natalie Sundelin.

Av: Elfriede Jelinek

Musik: Franz Schubert