Pressmeddelande -

Nytt destinationsbolag ska med samlad kraft fördubbla turismen till Hemavan Tärnaby

Ett unikt samarbete mellan näringsliv och kommun ser nu dagens ljus. Den 1 januari 2013 bildar ett stort antal aktörer i området det nya destinations-bolaget Visit Hemavan Tärnaby AB. Tillsammans vill de fördubbla turismen till Hemavan Tärnaby och skapa en lönsam destination.

Dagens tillväxttakt i Hemavan och Tärnaby är inte tillräcklig, det är både näringslivet och kommunen i Hemavan Tärnaby enade kring. Nu gör man gemensamt slag i saken och bildar Visit Hemavan Tärnaby AB - ett nytt destinationsbolag för turism. Bolaget ska verka för att fördubbla den turistiska verksamheten och omsättningen fram till år 2020. Dessutom vill bolaget öka destinationens attraktionskraft samt förenkla och förbättra resemöjligheterna till Hemavan Tärnaby. Lösningen? Samlade krafter som arbetar mot ett och samma mål.

-          Hemavan Tärnaby har potential att utvecklas till en stor turistdestination som lockar nationell och internationell turism. Visit Hemavan Tärnaby AB är ett bevis på att vi äntligen är på god väg, säger Stefan Jonsson, VD Visit Hemavan Tärnaby AB

Ett exempel på detta är att Visit Hemavan Tärnaby AB från och med årsskiftet kommer att ansvara för preparering av längdspår i Hemavan Tärnaby.

Efter genomförd nyemission som sker innan sista december 2012 kommer Visit Hemavan Tärnaby AB att bestå av ett flertal företag som tillsammans äger aktier i bolaget. Bland delägarna syns Hemavan Tärnaby Airport AB, Strömma Fjäll & Aktivitet AB, Storumans Kommun, Hemavan Tärnaby näringsförening, ICA Fjällboden Hemavan, Hemavans Fjällcenter, Krokfors fritidshusområde AS, Tärnaby Fjällhotell och Trolltrumman. Gemensamt för delägarna är att de bedriver verksamhet i området.

-       Ett Letter of Intent finns nu mellan Strömma Fjäll & Aktivitet AB och Visit Hemavan Tärnaby där vårt gemensamma mål är att säkra utvecklingen för destinationen på lång sikt, säger Thomas Ringbrant VD Strömma Fjäll & Aktivitet AB

För mer information kontakta:

Stefan Jonsson, VD Visit Hemavan Tärnaby: 072-202 25 56, stefan.jonsson@storuman.se

Thomas Ringbrant, VD Strömma Fjäll AB 070-392 36 62

Tomas Mörtsell, kommunalråd Storumans kommun: 070-548 86 29

Bild från vänster:

Birgitta Corin ordförande Visit Hemavan Tärnaby AB, H-P Carlson Tärnaby Fjällhotell AB, Robert Jäder Hemavans Fjällcenter AB, Stefan Jonsson Visit Hemavan Tärnaby AB, Thomas Ringbrant Strömma Fjäll AB, Susanne Andersson Hemavan Service AB, Stig Strand Trolltunet AB och Eivind Tverå Krokfors Fritidsområde A/S

• hemavan tärnaby
  • destinationsutveckling
  • visit hemavan tärnaby ab
  • destinationsbolag

• Storuman

Hemavan Tärnaby är fjälldestinationen i Lappland med skidområden och stigar i vidsträckta vidder för både världsmästare och fjällrookies. Härifrån kommer Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Stig Strand och Jens Byggmark, och här börjar Kungsleden sin ringlande väg uppåt.
   Visit Hemavan Tärnaby AB jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.