Ryfjället har fått sin egen symfoni

Mäktiga Ryfjället sydöst om Tärnaby har inspirerat till ett helt nyskrivet symfoniskt verk. I ett uruppförande framför Göteborg Wind Orchestra den 20 april konserten Ryjvvie, en hyllning till fjällets skönhet och mystik.

- Ryjällsmassivets karaktäristiska och dramatiska silhuett blev en viktig drivkraft i min konstnärliga process när jag arbetade med den nya kompositionens storform och konstnärliga dramaturgi. En höstbild av fjället som lokala fotografen Marianne Lindgren tagit har varit en viktig inspirationskälla under hela arbetsprocessen, säger kompositören Örjan Fahlström i en beskrivning av verket som uppförs på Kronhuset i Göteborg den 20 april. Konserten spelas också in av Sveriges Radio P2.

Fahlström är professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och har vunnit nationella och internationella framgångar som kompositör och dirigent. Han har ett hus och deltidsboende vid Laisans strand i Solberg lite utanför Tärnaby och har där på nära håll kunnat ta in Ryfjällets utmejslade profil i olika väderförhållanden och säsongsinramningar.  Fjällets historia, samiska traditioner och skönhet har lockat fram skaparglöden. Kompositionens två delar; JOKSGAEJSIE och RYJVEJEGAEJSIE har fått sina titlar av de ursprungliga samiska namnen på de två karaktäristiska topparna i Ryfjällsmassivet.

- RYJVVIE är dock inte så kallad programmusik. Jag vill alltså inte överföra det man ser till det man hör på ett direkt sätt. Istället har jag under hela kompositionsprocessen inspirerats och påverkats av den mystik, energi och naturskönhet som denna unika plats står för, säger Fahlström.

Mer information:
Örjan Fahlström, 070-585 20 44
David Fredlund, Göteborg Wind Orchestra, GWO, 031-368 56 54, david.fredlund@gwo.se
Hemsida Göteborg Wind Orchestra: www.gwo.se
Hemsida Örjan Fahlström: www.orjanfahlstrom.com

• ryfjället
  • RYJVVIE - Concerto for symphonic wind orchestra
  • Örjan Fahlström

Hemavan Tärnaby PR-förening är en destinationsorganisation med ett 70-tal företag i medlemsbasen, och jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.