1 av 3 tror att parrelationen skulle bli bättre utan bråk om städning

1 av 3 tror att parrelationen skulle bli bättre utan bråk om städning

Hälften av alla i en parrelation är oense om städningen och det är framförallt ambitionsnivån som ligger till grund för bråken. Inställningen till städning påverkar också arbetsfördelningen hemma, där 1 av 3 tror att relationen skulle bli bättre om de slapp bråka om städning. Det visar senaste undersökningen från Hemfrid som analysföretaget Novus genomfört.

Att hushållssysslor och städning är en vattendelare i parrelationer kan många skriva under på, men vad beror konflikterna egentligen på? Serviceföretaget Hemfrid har gjort en djupdykning i ämnet och presenterar nu aktuella siffror i frågan om vad som faktiskt ligger bakom gnabbet.

Hälften är oense om städningen
Mer än hälften (52 %) av de som lever i en parrelation är oense om något gällande städningen och det är framförallt ambitionsnivån (20 %), det vill säga, vad som behöver städas, som skapar mest groll. Det finns också ett tydligt samband till att städning skapar friktion i de relationer där man själva tycker att man tar störst ansvar i hemmet.

- Att ambitionsnivån kring städning skapar osämja bekräftar den bild vi ser när vi första gången träffar våra kunder. Det är tydligt att det finns olika synsätt på vad som räknas som rent, när det ska städas, hur det ska städas, vilka rum osv. Efterfrågan på våra tjänster och kunskap efterfrågas allt mer, det är en yrkesform som kräver sin expertis, säger Jörgen Lidvall, Försäljningschef på Hemfrid.

Vad par bråkar om mest kring städning

1. Ambitionsnivån på städningen (vad som behöver städas)
  2. När det behöver städas
  3. Kvaliteten på städningen (hur noggrant det ska städas)
  4. Hur ofta det ska städas
  5. När det ska städas (ex tidpunkt/dag)
  6. Vem som städar mest/minst

Inställningen till städning påverkar arbetsfördelningen
Det är framförallt inställningen till städning som påverkar arbetsfördelningen hemma. Din inställning avgör om du själv tar ansvar eller låter din partner göra mer. Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband till att de som är mest oense om städningen hemma även beskriver städning som ”tråkigt” och ”ett nödvändigt ont”. De anser samtidig att deras partner tar mer ansvar för städningen än vad de själva tycker att de gör.

Så vad är framgångskonceptet till en konfliktfri vardag? Enligt undersökningen finns ett tydligt samband hos de som har inställningen att städning är ”något som bara måste göras” och att arbetsfördelningen då är mer jämnt fördelat. Utmärkande är också att dessa par inte upplever att de bråkar lika mycket om städningen hemma.

- Minst en gång i veckan bör du städa ditt hem. Våra mest nöjda kunder är de som har städning varje vecka då hemmet inte hinner bli lika smutsigt och du kan lägga din tid på annat. Dessutom mindre vardagstjafs om städningen, säger Jörgen.

Disken är parets mest prioriterade hushållssyssla men bråkar mer om ordningen hemma
Hemfrid/Novus-undersökning visar att 4 av 5 svenskar som lever i en parrelation tycker att disken är den mest prioriterade hushållssysslan. Men disken ligger inte till grund för mest bråk i hemmet utan hamnar på plats tre bland de hushållssysslor som skapar mest osämja. 4 av 10 tycker att ”hålla ordning och plocka undan” är det som skapar mest diskussioner hemma, följt av städning.

Topp5-lista över mest prioriterade hushållssysslorna

1. Diska (plocka i/ur diskmaskin, handdiska etc)
  2. Hålla ordning generellt (plocka undan saker, frigöra ytor etc.)
  3. Slänga/ta hand om sopor/grovsopor
  4. Tvätta kläder (sortera smutstvätt, hänga in ren tvätt etc)
  5. Städa (dammsuga, dammtorka, torka golv etc)

Topp5-lista över hushållssysslan som skapar mest osämja

1. Hålla ordning generellt (plocka undan saker, frigöra ytor etc)
  2. Städa (dammsuga, dammtorka, torka golv etc)
  3. Diska (plocka i/ur diskmaskin, handdiska etc)
  4. Tvätta kläder (sortera smutstvätt, hänga in ren tvätt etc)
  5. Slänga/ta hand om sopor/grovsopor och putsa fönster

Relationen skulle bli bättre utan bråk om städning
Bland de par som är oense om städningen, tror 1 av 3 att deras förhållande skulle bli bättre om de slapp bråka om städningen. Det är framförallt de individer som själva upplever att de tar mer ansvar för hushållssysslorna och städningen i hemmet som tror på att relationen skulle förbättras. Utmärkande är personer i parrelationer med barn under 7 år där närmare hälften (48%) tror att förhållandet skulle bli bättre om de slapp bråka om städningen

I de parrelationer där ansvaret för hushållssysslor och städning upplevs jämnt fördelat, anses inte relation påverkas om de skulle vara mindre oense om städningen. Det finns även en tydlig skillnad i åldersgrupperna där framförallt 50-79 åringar som lever i en relation inte tror att förhållandet skulle påverkas.

Mer tid för träning
Undersökningen visar att 1 av 3 personer som lever i en parrelation skulle spendera mer tid på träning och att "bara vara" om de slapp hushållssysslor, följt av mer tid med partner och barn. Utmärkande är småbarnsföräldrar där 4 av 10 skulle spendera mer tid med sin partner om de slapp hushållssysslorna.

- Att få mer tid för annat och specifikt träning är en vanlig ambition bland de kunder vi träffar. Vi ser att familjer med småbarn i större utsträckning gärna vill få mer tid för barnen och för varandra när tid frigörs från hushållssysslorna, säger Jörgen.

Topp-lista över vad man skulle lägga sin tid på om man slapp hushållssysslor

1. Mer tid på träning/hälsa/friskvård och ”att bara vara”/inte göra något särskilt
  2. Mer tid med sin partner
  3. Mer tid med sina barn
  4. Mer tid med sin hobby
  5. Mer egen tid
  6. Träffa vänner/bekanta
  7. Sova/vila mer

Äldre par bråkar mindre om städning än yngre
Det finns ett tydligt samband mellan hur länge man har varit tillsammans med sin partner. De som levt länge tillsammans bråkar sällan eller är aldrig oense om städningen hemma.

Om undersökningen
På uppdrag av Hemfrid har analysföretaget Novus genomfört en webbaserad enkätundersökning om hur personer i parrelationer förhåller sig till hushållssysslor. Totalt har 1 083 personer intervjuats utifrån ett urval ur Novus riksrepresentativa Sverigepanel. Målgrupp, svenska allmänheten från 18-79 år som är gifta/partnerskap eller samboende. Undersökningen genomfördes underfältperioden 6 - 10 augusti 2020.