Klas Danielsson ny styrelseordförande för Hemma

Klas Danielsson ny styrelseordförande för Hemma

Klas Danielsson, tidigare VD för SBAB samt grundare av och tidigare VD för Nordnet, är ny styrelseordförande för Hemma. Hemma är Sveriges ledande SaaS leverantör av energidata för energieffektiviseringar i privatbostäder, med flera av Sveriges större banker och energiföretag som kunder.

Klas har en lång bakgrund från främst bank- & finansbranschen som entreprenör och företagsledare – och brinner för hållbarhet, affärsutveckling och innovation, tillväxt och transformation samt värderingsdrivet inkluderande arbetssätt.

”Jag ser mycket fram emot att jobba med Klas. Klas bakgrund som en av Sveriges första fintech-entreprenörer som grundade och byggde nätmäklaren Nordnet (f.d. TeleTrade), och som VD för SBAB med den framgångsrika transformations- och tillväxtresa han genomförde där – är som klippt och skuren för Hemma,” säger Therese Ruth grundare och VD för Hemma.

”Hemma har alla möjligheter att förändra och förbättra världen och bli en tillväxtsuccé. Behovet av energieffektiviseringar och klimatanpassning i fastigheter är mycket stort i Sverige och Europa över de nästkommande decennierna”, säger Klas Danielsson.

I dagsläget finns ett stort datagap där, som exempel, banker inte vet nuläget, har en åtgärdsplan eller kan följa upp status på fastigheter som belånats. Därutöver har finansbranschen ett stort behov av att operationalisera arbetet med hållbar omställning. Detta arbete måste vara datadrivet och kommer att genomsyra kunddialoger och erbjudanden samt riskhantering och finansiering. De allra flesta banker har satt mål om att nå utsläppsreduktioner om 30-50% för sin kreditportfölj redan till 2030, där bolånedelen är betydande. Få eller inga har ännu ställt om sin verksamhet med åtgärder för att kunna nå dessa mål.

”Hemma har bevisat att de har en fantastisk teknisk plattform som stödjer operationaliseringen av detta arbete”, fortsätter Klas Danielsson

Ämnen

Hemma är Sveriges ledande leverantör av energidata för privatbostäder. Hemma inhämtar, bearbetar och levererar kontinuerligt uppdaterad information om bostäders energiprestanda. Hemmas plattform möjliggör informationsutbyte och dialog om energieffektiviseringar mellan bostadsägare och tjänsteleverantörer som exempelvis banker, försäkringsbolag, energibolag samt hantverkare och leverantörer för energieffektiviseringar. Läs mer på: www.hemma.energy

Therese Ruth

Presskontakt VD 0708863924

Den ledande plattformen för energidata på privatbostäder

Hemma är den ledande plattformen i Sverige för att inhämta, bearbeta och leverera energidata för privatbostäder. Vi förser banker, försäkringsbolag, energibolag och installatörer med lösningar som hjälper dem förstå förbättringspotentialen i deras byggnadsbestånd, sätta upp relevanta mål för att minska utsläppen och omsätta dessa mål till konkreta åtgärder.

Hemma i Sverige AB
Katarinavägen 15