Swedbank går in som delägare i Hemma

Swedbank går in som delägare i Hemma

Swedbank investerar 10 miljoner SEK i Hemma, Sveriges ledande SaaS-plattform för energidata från privatbostäder, och blir därmed minoritetsägare

Energianvändningen i fastigheter är ett nyckelområde i klimatomställningen, då fastigheter står för så mycket som 35% av den totala energikonsumtionen i Sverige. EU har lanserat en ambitiös agenda mot klimatneutralitet till år 2050. Genom samarbeten med bolag såsom Hemma har Swedbank, som Sveriges största bolåneaktör, stor potential att bidra till klimatomställningen.

- Vi vill stärka våra kunder i att kunna fatta välgrundade finansiella beslut som också bidrar till minskade klimatutsläpp. Här är energieffektivisering i fastigheter ett viktigt område, och vi ser att Hemmas plattform för energidata är ett verktyg med stor potential för Swedbank, våra kunder och samhället i stort, säger Kerstin Winlöf, chef för Group Products & Advice, Swedbank.

Hemma tillhandahåller en plattform som aggregerar data och analyserar energieffektiviteten i privatbostäder. Den ger också förslag på förbättringsåtgärder och möjliggör uppföljning av hur energieffektiviteten i en fastighet utvecklas över tid. Plattformen är ett digitalt komplement till energideklarationer och energirådgivning.

- Vi är väldigt glada över att Sveriges största bolåneaktör Swedbank valt att investera i Hemma, vilket vi ser som en bekräftelse på att vårt erbjudande kring dataaggregering är av strategisk vikt för banker att kunna nå sina hållbarhetsmål, säger Therese Ruth, VD på Hemma.

Swedbank och Hemma har sedan tidigare ett samarbete där Swedbanks kunder kan analysera sin bostad med hjälp av plattformen och sedan ansöka om finansiering för förbättringsåtgärderna via Swedbank. Utöver Swedbank har Hemma flertalet banker, energibolag och installatörer som kunder.

Befintliga ägare i Hemma har även deltagit i emissionen.

Kontakt Hemma:
    Therese Ruth, VD, tfn +46 70 886 39 24

Kontakt Swedbank:
    Hannes Mård, pressansvarig Swedbank, tfn +46 73 057 41 95

Om Hemma

Hemma är Sveriges ledande leverantör av energidata för privatbostäder. Hemma inhämtar, bearbetar och levererar kontinuerligt uppdaterad information om bostäders energiprestanda. Hemmas plattform möjliggör informationsutbyte och dialog om energieffektiviseringar mellan bostadsägare och tjänsteleverantörer som exempelvis banker, försäkringsbolag, energibolag samt hantverkare och leverantörer för energieffektiviseringar. Läs mer på: www.hemma.energy

Om Swedbank

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Therese Ruth

Presskontakt VD 0708863924

Den ledande plattformen för energidata på privatbostäder

Hemma är den ledande plattformen i Sverige för att inhämta, bearbeta och leverera energidata för privatbostäder. Vi förser banker, försäkringsbolag, energibolag och installatörer med lösningar som hjälper dem förstå förbättringspotentialen i deras byggnadsbestånd, sätta upp relevanta mål för att minska utsläppen och omsätta dessa mål till konkreta åtgärder.

Hemma i Sverige AB
    Katarinavägen 15