Beurer ljusterapi

Ljusterapi hemma varje dag

Novembermörkret slår hårt mot energin hos många och i kombination med ett dåligt upplyst hemmakontor kan det vara extra tufft i år. På Hemmy vill vi råda bot på det värsta mörkret med härliga ljusterapi-lampor från Beurer.

Beurers ljusterapilampor är en certifierad medicinsk produkt. Lampan simulerar solljus med en ljusintensitet på ca 10 000 lux och hjälper därför kropp och sinne att hålla sig vakna. Antal Lux mäts på 10-20 cm avstånd från lampan, lite beroende på vilken modell det är. Den är även fri från flimmer och UV-ljus. En del modeller kommer även med vinklat stöd som gör att den står bra på exempelvis ditt skrivbord. Stödet är avtagbart så du kan ställa lampan horisontellt eller vertikalt.

Att använda ljusterapi påverkar kemikalier i hjärnan kopplade till humör och sömn, vilket underlättar säsongssymtom. Att använda en ljusterapilampa kan också hjälpa till med sömnstörningar och andra tillstånd. Ljusterapi kallas även fototerapi. Välbefinnande ljus för kropp och själ helt enkelt.

Ljusterapi innebär att man sitter framför en lampa som avger ett speciellt, vitt ljus i en viss styrka. Lampan ska användas en viss mängd timmar per dag beroende på styrka, så var noga att läsa instruktionsboken som medföljer. Där står även om du inte ska använda dig av ljusterapi vilket exempelvis är fallet om du tar medicin som gör dig ljuskänslig eller genomgår en ljuskänslig hudbehandling. Rådgör med din läkare.