Bild av: Gorenje

Så inreder du ett svart kök med svarta vitvaror

Om du drömmer om ett helsvart kök kan vi berätta att det finns möjlighet att förverkliga den drömmen! Vi tipsar dig om möjligheterna att inreda svart i köket och även tvättstugan. Behovet av vitvaror och andra praktiska köksapparater ska inte vara ett hinder för din dröm.

Självklart kan du välja ut endast någon eller några av alla produktkategorier vi nämner och köpa i svart bara för att ha enstaka kontraster i köket. Det kan vara skönt om du inrett köket mestadels i vitt eller en annan ljus färg. Även om du inte har något färgtema alls i ditt kök kanske du tycker att en specifik typ av produkt är väldigt snygg i svart. Det finns gott om varumärken med svarta modeller, såsom Smeg, Gram, Bosch, Siemens, Gorenje och Cylinda bara för att nämna några. Just nu har vi även kampanjpriser på svarta vitvarufavoriter!

Svarta kylskåp, frysskåp, side-by-sides eller kombiskåp med kyl och frys kommer du inte ha svårt att hitta på hemmy.se. Om du inte köper side-by-side eller kombiskåp rekommenderar vi att du tittar på våra kyl-och-frys-paket. Det blir inte bara billigare utan säkerställer att du får samma svarta nyans på kylen och frysen. Annars är det lätt hänt att det inte ser enhetligt ut när de står bredvid varandra, framförallt om frysen och kylen kommer från olika tillverkare.

Det härliga med inbyggnadsvitvaror är att du kan välja precis den nyans, finish och det material du vill ha på luckorna. På så sätt matchar det resten av köket perfekt om du har alla skåpluckor och lådfronter i svart. Integrering av vitvaror är det bästa sättet att få en enhetlig svart inredning. Du kan välja helintegrerade modeller oavsett om du vill köpa kylskåp och frys separat eller föredrar en kombinerad kyl och frys.

Du kan även köpa en helintegrerad diskmaskin så att alla dina vitvaror med solida luckor smälter samman med resten av köket. Det finns annars fristående modeller som är svarta. Ett mellanting är att välja en underbyggd diskmaskin. Den kommer med en svart frontpanel men innebär att du kan ha din enhetliga och snygga bänkskiva istället för att diskmaskinens ovansida syns.

Spishällar som du integrerar i bänkskivan är för det mesta helsvarta. Då finns det även inbyggnadsugnar som är helsvarta eller huvudsakligen svarta med detaljer i rostfritt stål eller andra färger. Vi säljer även paket med inbyggnadsugnar och spishällar så att den här varianten blir billigare. Om du inte vill ha en integrerad spishäll finns det även fristående spisar med ugn som är svarta. Flera av dessa modeller är snyggt och mer unikt designade så att spisen ger ett starkare intryck i köket. Det är ett sätt att få in mer karaktär i utrymmet samtidigt som du får ha en genomgående svart inredning. Självklart finns även svarta spisar med mer minimalistisk design. Dessutom kan du köpa en svart mikrovågsugn, oavsett om du vill ha en fristående eller en inbyggnadsmikro.

Vinkylskåp är ofta helsvarta eller mestadels svarta med ett handtag och i vissa fall en ram i rostfritt. Det finns vinkylskåp med solida svarta dörrar men det vanliga är att vinkylskåp har en front i glas. Hyllorna och resten av insidan brukar vara svart vilket gör att vinkylskåp fungerar alldeles utmärkt rent estetiskt i ett svart kök. Du kan antingen välja en inbyggnadsmodell eller en fristående enhet som då har svarta sidor. På hemmy.se hittar du vinkylskåp från flera varumärken, men vi har nyligen välkomnat vinkylskåp från Dometic!

Om du vill ha ett helsvart kök kan du till och med välja svarta modeller när du köper mindre hushållsmaskiner som till exempel står på köksbänken. Till exempel vattenkokare, köksassistent och citruspress. Du kan även köpa en svart inbyggd helautomatisk kaffemaskin om du inte vill nöja dig med att ha en klassisk kaffebryggare på bänken.

Du kan även köpa svarta modeller till din tvättstuga eller det utrymme där du har din tvättmaskin och eventuella torktumlare eller torkskåp. Numera har vi även svart tvättmaskin och torktumlare till ett lägre paketpris!