Hemmy och Elon avslutar samarbetet

Det svenska e-handelsföretaget Hemmy, meddelar idag att man avslutar samarbetet med Elon. För ett år sedan tecknades ett samarbetsavtal mellan Hemmy och Elon. Avtalet innehöll en initial prövoperiod och nu väljer Hemmy och dess ägare att avsluta samarbetet innan testperioden löper ut.

Avtalet innehöll, förutom samarbete avseende gemensamma inköp, även ett korsägande mellan företagen. I samband med upphörandet av samarbetet avslutas korsägandet och aktierna återgår till respektive ägare.

- Hemmy lanserades för 18 månader sedan och har haft en lovande start. Vi har haft stort fokus på att ha nöjda kunder och är särskilt stolta över att redan ha blivit utsedda till Sveriges bästa e-handlare inom vitvaror två gånger. Detta har även resulterat i en fin start försäljningsmässigt och Hemmy uppnår snart en rullande årsomsättning om 100 miljoner kronor. Med detta i ryggen vill vi fortsätta satsa och vi tror att det görs bättre om Hemmy står på egna ben. Vi har förutsättningar att snabbt ta betydande marknadsandelar och vi genomför därför nu en nyemission inom en närstående krets samt förbereder bolaget för ytterligare en finansieringsrunda inom 12 månader, säger Paul Fischbein, styrelseordförande och medgrundare till Hemmy.

- Samarbetet med Elon har fungerat bra även om det såklart finns utmaningar med att försöka få ihop en snabbväxande start-up som Hemmy med en stor och etablerad kedja som Elon. Det var rätt att testa samarbetet men vi tror att ökad flexibilitet och snabbhet är viktiga komponenter för Hemmy framgent och det säkerställer vi nu. Jag vill passa på att tacka för samarbetet och önskar Elon och dess ledning ett stort lycka till i framtiden, avslutar Paul Fischbein.

Hemmy AB är en svensk e-handlare som erbjuder ett brett och prisvärt sortiment av vitvaror, hushållsartiklar samt hem- och trädgårdsprodukter. Bolaget grundades 2017 och har vuxit fort tack vare snabba leveranser från eget lager och höga kundbetyg. Hemmy utnämndes till Årets e-handel på Pricerunner 2018 och 2019. Grundarna till Hemmy är erfarna e-handlare med bakgrund på Tretti, CDON och Qliro group.