Hon blir Sveriges första kvinnliga gesäll i kakelugnsmakaryrket

Emelie Jansson från Göteborg blir först ut att klara sitt gesällprov sedan Hemslöjden tog över administrationen av gesäll- och mästarbrev i kakelugnsmakaryrket 2019. Hon blir även Sveriges första kvinnliga gesäll i kakelugnsmakaryrket någonsin.

– Det känns fantastiskt roligt såklart! Jag har ju tänkt att någon måste varit före, det är ju ändå 2019. Jag möter mycket motstånd i mitt arbete av typen ”orkar du bära det där?”, ”när kommer muraren” och ”vågar du verkligen gå upp på det där taket?” Men det har bara gjort mig mer motiverad, säger Emelie.

Intresset för kakelugnar kom tidigt. Emelie växte upp på en gård där hantverk och byggnadsvård var naturliga inslag i vardagen. Efter att varvat studier till byggnadsantikvarie med lärlingstid hos olika kakelugnsmakare kom hon att ta över sin läromästares verksamhet.

Gesällbrev ger yrkesstolthet

Gesäll- och mästarbrev är ett internationellt yrkesbevis på hantverksskicklighet. För att få avlägga gesällprov krävs 4000 timmars utbildning eller yrkeserfarenhet och godkänt prov ställer mycket höga krav på teoretisk och praktisk kunskap. För Emelie kändes det självklart att ansöka.

– Jag tyckte att det kändes viktigt att ta mitt eget kunnande vidare för man kan aldrig bli fullärd. Det är ett kunskaps- och skicklighetsbevis som ger yrkesstolthet!

Hemliga meddelanden inne i kakelugnarna

Fascinationen för kakelugnar som inredningsdetalj, värmekälla och möbel, blir bara starkare för varje ugn Emelie möter.

– Som göteborgare får jag säga att jag verkligen brinner för mitt arbete! Varje kakelugn jag möter har sin egen historia att berätta. Ibland hittar jag brev och andra saker som folk gömt bakom ugnarna, det kan vara allt från kortspel till små leksakspistoler.

Nästan alltid finns ett meddelande gömt från kakelugnsmakaren till den som ska sätta om kakelugnen. Det är en tradition som Emelie för vidare. Men vad hon lämnar och var hon gömmer meddelandet låter hon förbli en hemlighet.

Små yrken riskerar att försvinna

Kakelugnsmakaryrket är ett av flera små hantverksområden där kunskap riskerar att försvinna. När Hemslöjden nu blir branschorganisation innebär det att viktig kunskap förvaltas inför framtiden.

– Kunskapsbevarande ingår i Hemslöjdens uppdrag och det känns fantastiskt att nu få representera kakelugnsmakarna. På det här sättet kan vi vara med och stärka dem, säger Agneta Carlson på Hemslöjdens Riksförbund.

Framtiden ser ljus ut för kakelugnsmakarna

Emelie spår en ljus framtid för kakelugnsmakaryrket.

– Byggnadsvårdandet är på uppsving, folk vill bli mer självförsörjande, leva ekologiskt och ekonomiskt. Ett sådant här nischat yrke kommer alltid att finnas kvar, det finns alltid en efterfrågan.

För mer information, intervjuförfrågningar m.m. kontakta:

Edith Backlund,

Kommunikatör på Hemslöjden