Hemslöjden och Snask vann första pris på varumärkesgala i London

Den 16 september uppmärksammades den bästa varumärkesdesignen på Brand Impact Awards i London. Tillsammans med Hemslöjden tävlade företag som Beats by Dr Dre, Google, BBC, Puma och många fler om att plocka hem något av galans priser. Hemslöjden vann första pris i kategorin public sector för sin visuella identitet som är framtagen av designbyrån Snask.

Hemslöjdens samarbete med Snask började redan 2012 i och med Hemslöjdens 100årsjubileum då Snask fick uppdraget att skapa jubileets formspråk och kampanjlogotyp. Tillsammans med slöjdare från olika delar av landet skapade Snask materialet på riktigt och för hand vilket passade väldigt bra ihop med Hemslöjdens varumärkesplattform och verksamhet.

Det handgjorda gjorde att det nya uttrycket togs emot väl och med tanke på jubileets succé togs beslutet att utveckla formspråket till en ny visuell identitet för hela organisationen. Det är för den nya visuella identiteten som Hemslöjden och Snask tilldelas första pris i kategorin public sector.

- Snask har lyckats fullt ut med att visa vilken typ av organisation vi är. Såklart med hjälp av logotypen, typsnitten och färgerna men framför allt genom att på ett lekfullt sätt ge det handgjorda, teknikerna och materialen ett viktigt utrymme i den visuella identiteten, säger Per Björklund, kommunikationsansvarig hos Hemslöjden.

Precis som under jubileet var det handgjorda en väldigt viktig del i arbetet med den nya visuella identiteten och för att hitta rätt bland färger, material och tekniker fick Snask en snabbkurs inom slöjdområdet. När logotypen skulle byggas upp för hand och på riktigt hjälpte slöjdare till för att hitta fram till det rätta uttrycket.

- Det har varit otroligt kul att jobba tillsammans med Hemslöjden. Inte bara en bra organisation med starka traditioner och en lång historia utan även något vi älskar, handgjort. Så det passade oss perfekt att få i uppdrag att arbeta ut deras nya varumärke, säger Fredrik Öst, creative director Snask.

Hemslöjden och Snask är nominerade i kategorin ”public sector” tillsammans med BBC och Ungdomskirken Aarhus.

Om Brand Impact Awards

Brand Impact Awards arrangeras av tidningen Computer Arts och Creative Bloq och de nominerade bidragen bedöms av personer från byråer som GBH, Wolf Olins och The Partners. I panelen finns även personer från kundsidan och företag som Coca Cola, Mars och Adidas.
www.brandimpactawards.com

Om Hemslöjden

Hemslöjden (Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund) är en ideell organisation med fler än 90 medlemsföreningar runt om i landet som tillvaratar, utvecklar och förnyar handgjort skapande. Oavsett om du är nybörjare eller expert finns massor av möjligheter inom vår verksamhet. Bli medlem och få tillgång till kunskap, inspiration och ett nätverk av människor som delar ditt intresse. www.hemslojden.org

Hemslöjden