Hemslöjdens garvargesäller 2021

Hemslöjden är branschorganisation för nio olika hantverksyrken samt bedömer prov och avgör vilka som tilldelas mästar- eller gesällbrev inom dessa.

Fyra nya gesäller har nu avlagt och klarat sina gesällprov inom garveriyrket. Granskningen av proven utfördes i början av juni på Bäckedals folkhögskola av Lotta Rahme och Aja Pettersson, båda med mästarbrev inom garveriyrket.

Gesäll- och mästarbrev är bevis för omfattande yrkesskicklighet och hantverkskunnande. Helt enkelt en milstolpe i karriären för den hantverkare som lyckas erhålla det.

De nya garvargesällerna är:

• Karl Karlsson, Ornö
  • Ann Salomonson, Umeå
  • Inga Qvarfordt, Fåker
  • Johannes Frisk, Näsåker

Gesällerna presenterar sig här.

Om gesäll- och mästarbrev

Genom att avlägga ett gesällprov kan den som har en utbildning i ett hantverksyrke dokumentera sin kompetens. Det krävs stor teoretisk och praktisk kunskap inom det aktuella hantverksområdet. Ett godkänt gesäll- eller mästarprov belönas med ett Gesäll- eller Mästarbrev och bevisar utövarens skicklighet inom yrket.

Hemslöjden bedömer gesäll- och mästarprov inom handvävning, stickning, broderi, dräktsömnad, träslöjd, träbildhuggeri, garveri, kakelugnsmakeri och krukmakeri. Därefter utfärdar Sveriges Hantverksråd själva brevet som är ett internationellt bevis på en persons yrkesskicklighet.

Mer information om gesäll- och mästarbrev finns på hemslojden.org https://hemslojden.org/fa-kuns...

För info och pressbilder, kontakta:

Hemslöjdens förbundskansli
Maria Smedberg