Identitet på programmet vid årets Handmade Issues

Den 13 november är det dags för Hemslöjdens kreativa forum för alla som älskar handgjort skapande och hållbarhet. I år samlas vi kring temat ”Identitet”. Handmade Issues arrangeras av Hemslöjden för sjunde året i rad med syfte att diskutera normer inom slöjd, design och hantverk samt skapandets plats i dagens konsumtionssamhälle.

Arrangemanget görs i år tillsammans med Kulturens bildningsförbund och blir helt digitalt.

Utöver ett program med spännande talare firar vi också Hemslöjdens stipendiater; de får i år dela på totalt 145 000 kronor!

PROGRAM

Handmade Issues startar kl. 10.00 fredagen den 13 november och innehåller följande programpunkter:

Identiteter, gränsdragning och symboler: En sociologisk betraktelse.

Erik Hannerz, doktor i sociologi vid Lunds universitet.

Folkdräkt – en identitetsmarkör i tiden? Samtal om dräkt och tillhörighet

Anna-Karin Jobs Arnberg, verksamhetschef på Dalarnas museum, Zacharias Vindbacke, konsthantverkare och Kattis Karlsson Hofvander, hemslöjdskonsulent på Dalarnas hemslöjdsförbund.

Ett samtal om de fyra väggarna i mitt slöjdrum. Identitet och slöjd.

Jögge Sundqvist, slöjdare och träkonstnär.

Hemslöjdens verksamhetschef Maria Jacobsson leder oss genom programmet.

Ta del av Handmade Issues sändning live via Hemslöjdens hemsida. Programmet spelas in och kommer också att kunna ses i efterhand.