Metaller, hantverkare och arkeologi

Metaller och dess användning är en grundpelare i samhällets utveckling. Varför skulle vi annars använda begrepp som järnålder och bronsålder? Gustaf Trotzigs bok från Hemslöjdens förlag ger ett helhetsperspektiv på bruket av hantverksmetaller – från järn till guld och från nutid till forntid.

Studien startar i nutiden och gräver sig på arkeologers vis ner genom metallhantverkets ”kulturlager” mot äldre tider. Nedslag görs i Sverige, men också i andra länders olika epoker. I centrum finns de skapande människorna som ligger bakom varje föremål.

Metaller, hantverkare och arkeologi. Från nutid till forntid är ett praktverk med rikt bildmaterial. Här hittar du bland annat vikingatida silverskatter och svärd, medeltida smide och träsnitt med motiv av arbetsmetoder från förr.

Författaren Gustaf Trotzig är professor emeritus i laborativ arkeologi och har undervisat vid Stockholms universitet. Han har också föreläst vid hantverksutbildningen på Sätergläntan. Mötet mellan det praktiska och akademiska är ursprunget till boken.

Gustaf inledde sin yrkesbana på Riksantikvarieämbetet och fortsatte som chef för Dokumentationsbyrån och sedan Fornminnesavdelningen. Därefter övergick han till Historiska museet, först som expert och sedan som forskningschef med ansvar för samlingarna. År 2010 invaldes Gustaf som korresponderande ledamot av Vitterhetsakademien.

• Utgivningsdag: 29 mars
  • Boksläpp: Historiska museet, lördag 29 mars kl 13.00 - 14.00. Anmälan krävs.
  • Seminarium: Historiska museet, söndag 30 mars kl 14.00 - 14.30. Gustaf talar om metallhantverkets historia under museets bokhelg.
  • Kontakt & anmälan till boksläpp: Helena Andersson, 08-54 54 94 49 eller helena.andersson@hemslojdensforlag.se

• metaller
  • metallhantverkare
  • hantverkare
  • seminarium
  • historiska museet
  • hantverkare och arkeologi
  • forntid
  • järnålder
  • medeltid
  • historia
  • gustaf trotzig
  • smide
  • metallhantverk

Hemslöjdens förlag ägs av Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund. I våra böcker finns både inspirationen och den djupa kunskapen. Slöjd förändrar faktiskt världen, och vi gör det med bara händerna!