Ny bok! Broderier från 50- och 60-talen

I nya boken Broderier från 50- och 60-talen visas färgsprakande, stilsäkra och formmässigt fulländade broderier. En dröm för alla retroälskande textilfantaster. I boken finns beskrivningar till originalmönster att brodera själv och mängder med inspiration och kunskap om stygn, tekniker och material. Boken utkommer den 6 december på Hemslöjdens förlag.

Under 1950- och 60-talen hade broderiet ett uppsving och många av tidens främsta formgivare och textilkonstnärer samarbetade tätt med den svenska hemslöjdsrörelsen.  Hemslöjdsföreningarna la ner ett stort arbete på att ta fram moderna broderimodeller för kuddar, dukar, tabletter, spegelramar och tehuvor.

Broderier från 50- och 60-talen innehåller ett urval av dessa broderier: Drömska Silverrosor formgivna av Elsa Agélii, den runda Gräshoppan i blå och gröna nyanser av Ingrid Dessau och Birgitta Werner-Johanssons genialt utformade ädelstensserie.

I boken finns tio beskrivningar till originalbroderier att brodera själv, tillsammans med praktiska instruktioner om stygnen som användes och hur du kan föra över mönstren till tyg. Här finns också inspirationsbilder ur den mönsterskatt som skapades under denna broderiets guldålder.

De tidstypiska originalen togs fram av Östergötlands läns hemslöjdsförening i samarbete med de främsta textilkonstnärerna och originalbroderierna finns i dag på Östergötlands museum. I samband med att boken ges ut öppnar museet upp sina samlingar och visar originalen i en färgstark utställning.

www.ostergotlandsmuseum.se

Boksläppet sker den 6 december i butiken Östgöta Hemslöjd i Linköping.

Om författarna:
Ann-Sofie Svansbo, är länshemslöjdskonsulent och har med varsam hand och stor stilkänsla hittat nya användningsområden för broderierna.

Anna Lindqvist är avdelningschef för samlingarna vid Östergötlands museum och kulturhistoriker med ett stort intresse för de moderna, textila kulturarven. I boken berättar hon om textilkonstnärerna och denna broderiets storhetstid.

Liv Blomberg
08-54 54 94 43