Papper och stygn: Ny bok från Hemslöjdens förlag.

Nya boken Papper och stygn från Hemslöjdens förlag är en bok som tar papperspyssel och scrapbooking till en helt ny nivå. Boken är rikt illustrerad och ger dig den kunskap du behöver för att göra anteckningsböcker, album, askar, läderinbundna dagböcker, fröpåsar med mera – och göra det riktigt snyggt!

Författaren Monica Langwe är en av Sveriges främsta kreatörer vad gäller arbete med papper och bokbinderi. Hon har många prestigefulla uppdrag bakom sig och bor och verkar i Mora där hon har sin ateljé. Monica rör sig i gränslandet mellan konst och hantverk och är utbildad inom både traditionellt och innovativt bokbinderi.

Monica Langwe är en av de få personer som fått komma in i Vatikanstatens bibliotek för att studera bokbinderiskatten som gömmer sig där. Hon har också formgivit, bundit och personligen levererat en originalutgåva av Europe’s spiritual roots till Påve Benedictus XVI på uppdrag av svenska Utrikesdepartementet. Sju gånger har hon deltagit i Nobelbandsutställningen där svenska och utländska bokbindare inbjuds att tolka litteraturpristagarnas verk. Jubileumsaskarna till Vasaloppets medaljer, en skissbok till kronprinsessan Victoria är några andra hedersamma uppdrag.

Papper och stygn släpps 28 maj på Svenks Hemslöjd i Stockholm. I butiken visas samtidigt en utställning med projekt ur boken och författaren Monica Langwe finns på plats. Om du är journalist och vill träffa Monica för en intervju är du välkommen att höra av dig så ordnar i ett möte under dagen eller annan passande tid.

HEMSLÖJDENS FÖRLAG

Text och pressbilder www.mynewsdesk.com/se/hemslojden
Kontakt förlaget: Ulrika Rapp, 08-54 54 94 57,
ulrika.rapp@hemslojdensforlag.se ww.hemslojdensforlag.se

Hemslöjdens förlag ägs av Hemslöjden (Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund) - en ideell organisation som har funnits i mer än hundra år. Hemslöjdens förlag ger ut böcker om slöjd. Vi vill med våra böcker inspirera och skapa lust till eget skapande. Vi använder naturmaterial, återbrukar och håller liv i kunskap om hur man tillverkar föremål som håller länge.