Emballator stärker sitt erbjudande inom livsmedelsförpackningar

Nu är Emballator Melleruds Plast certifierat för livsmedelssäkerhet i enlighet med ISO 22000 standarden.

”Det här är ett naturligt steg i arbetet med att möta kundernas behov av internationellt gångbara förpackningar. ISO 22000 certifieringen stärker vårt erbjudande, inte bara inom livsmedelssegmentet, utan även inom andra produktsegment där det ställs höga krav på förpackningen, exempelvis för hälso- och kroppsvårdsprodukter”, säger Magnus Sandberg som är försäljningschef.

Emballator i Mellerud har sedan länge jobbat i enlighet med ISO 22000 standarden för livsmedelssäkerhet. Hösten 2018 togs beslutet att ytterligare stärka erbjudandet genom att certifiera sig i enlighet med denna standard. Och nu är man alltså där.

”En lyckad certifiering grundar sig i mänskliga attityder och vanor. Det viktiga är att medarbetarna förstår att det inte bara handlar om skrivna rutiner och paragrafer utan ser kopplingen mellan ISO-systemen och verkligheten. I och med att vi redan är certifierade i enlighet med ISO 9001 och ISO 14001 standarderna så var den grunden redan lagd när vi gick in i certifieringsfasen för ISO 22000”, berättar Malin Norgren Svensson som är kvalitets- och miljökoordinator på Emballator Melleruds Plast.

Certifieringsrevisionen är gjord och certifikatet hänger nu på väggen i fabriken i Mellerud. Försäljningschef Magnus Sandberg välkomnar certifieringen som en viktig kvalitetsstämpel.

”Efterfrågan på certifierade förpackningar är stor och vi märker en ökad medvetenhet i flera led, inte bara hos våra kunder utan även hos konsumenterna. En förpackning till bensin eller motorolja har i många avseenden liknande krav som en förpackning till livsmedel eller för den delen en förpackning till en kroppsvårdsprodukt. ” ISO 22000 är en internationell standard och det känns väldigt bra att kunna erbjuda våra kunder anpassade och certifierade förpackningslösningar,” säger Magnus Sandberg.

Emballator har en lång tradition att erbjuda marknaden med innovativa och kvalitetssäkrade förpackningslösningar. Att även Emballator i Mellerud nu är certifierade i enlighet med ISO 22000 standarden stärker gruppens totala erbjudande till marknaden.