Hagab klimatkompenserar 2020

Nya upphandlingar och förhandlingar har inletts med olika fraktbolag, allt för att säkerhetsställa att beställda varor kommer fram till kunderna i tid på bästa klimatsmarta sätt. Hagab har märkt att miljömedvetandet i branschen har ökat och märkt att kunderna efterfrågar och uppskattar initiativen i dessa frågor.

Vi önskar självklart att våra kunder ser nyttan i detta och har förståelse för att vi valde bort det absolut billigaste alternativet eftersom det inte var det mest klimatsmarta, säger Robert Bjursten, vd på Hagab.

Nytt fraktavtal skapar dubbel nytta
Hagab har nu landat i en lösning och tecknat ett nytt fraktavtal med Fraktus AB som skapar dubbel nytta. En gynnsam vinst för både företaget och miljön. Frakterna kommer att effektiviseras ytterligare och leverantören ser till att de mest miljövänliga transportalternativen alltid används. De utsläpp av växthusgaser som torts allt inte går att undgå kommer att klimatkompenseras till 100 procent, bland annat genom projekt för trädplantering.

Avtalet med Fraktus sänker transportkostnaderna med ca 750 000 kr per år för Hagab, trots att avtalet inte är baserat på lägsta offert. Att det går att spara pengar genom att agera miljömedvetet för klimatet visar sig än en gång.

– Avtalet baseras inte på lägsta offert, utan vi valde medvetet en något högre prislapp för att växla ut mer klimatnytta och ännu högre leveransprecision, säger Robert.

Regions

Herenco är ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen som funnits i 154 år, med sammanlagt 33 bolag och 1205 anställda. Tillsammans omsatte bolagen under 2019 3,3 mdkr.

Företagen Emballator, PacsOn, Herenco Invest och Hamhus ingår i koncernen som även är ägare i portföljbolagen Nolato, Balco, Lyko och Hövding.

Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse grundades 1985 via donation från familjen Hamrin och har sedan dess delat 329mkr till forskning. Stiftelsen förvaltar ca 1,7mdr.

Läs mer på Herenco.com

Daniel Häggström