Drömrekrytering med global erfarenhet till Herencos styrelse

Förändringsarbete och hållbara affärsmodeller får ökat fokus när Kersti Strandqvist kliver in i Herenco Holdings styrelse. Med över 25 års erfarenhet av toppositioner inom ledande och globala bolag samt över 15 år av professionellt styrelsearbete blir Kersti en viktig del i styrelsens kommande arbete.

Kersti Strandqvist är född 1963 och ursprungligen från Halmstad. I grunden finns en utbildning till civilingenjör inom kemi samt teknisk licentiat inom polymera material på Chalmers i Göteborg. Karriären har inkluderat globalt arbete inom olika roller, på olika företag.

Under 13 år arbetade Kersti på SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget) med bas i Göteborg och hade under åren tjänster som affärsområdeschef och R&D-chef. Sedan 2010 jobbar Kersti på Essity, ett bolag som knoppades av från SCA, först i rollen som koncernansvarig för hållbarhet och nu för att driva den digitala transformationen.
– Det var otroligt stimulerande att få uppdraget att bygga bolagets hållbarhetsagenda. Jag har alltid trivts med förändringsjobb och att få vara med på hållbarhetsresan var riktigt roligt. Vi skapade en hållbar affärsmodell och strategi och drog igång en stor transformationsresa, säger Kersti Strandqvist, som också var en del av Essitys koncernledning.

Kersti har även varit engagerad i styrelsearbete och har varit aktiv i styrelser för Swedish Match, TeliaSonera, SJ och är fortsatt aktiv i Trioworld.
– Jag har sett olika typer av ägarstyrningar och det har varit oerhört intressant. Ett bolag fungerar olika beroende på ägarstruktur och det ska bli väldigt spännande att se hur ett familjeägt bolag som Herenco fungerar.

Bakgrunden från globala företag samt den breda erfarenheten är något som Kersti tar med sig till Herenco Holdings styrelse.
– När det gäller det strategiska brinner jag för den hållbara affärsmodellen och för att kunna dra nytta av de möjligheter som digitalisering innebär. Det handlar inte om att enbart rädda planeten utan att företag lever i symbios med samhälle och miljö för att säkerställa att bolaget är relevant i framtiden. Herenco har en historik som är fantastisk och ska fortsatt vara relevant och blomstra i många år framöver.

Att just kunna bidra och matcha med företaget, är Kerstis grundfilosofi när det gäller styrelsearbete. Men även att säkerställa att det är möjligt att tillföra kraft, energi och kunskap för att vidareutveckla bolaget.
– Mina första intryck av Herenco är att det är ett bolag med ett jättespännande driv och en kraft framåt. Det finns en stark agenda som sitter i ett hållbart tänk. Sedan är även Herenco ett bolag i förändring. Det är stimulerande och jag ser fram emot att få dyka in och bättre förstå bolaget på djupet för att kunna bidra till en framgångsrik resa framöver, säger Kersti.

Lovisa Hamrin, styrelseordförande och ägare för Herenco Holding, är glad över att kunna förstärka styrelsen med en modern industrialist.
– Ihop med vårt redan starka styrelseteam satte vi upp en sökprofil i somras som byggde på rätt personlighet med ledorden operativt aktiv, leder transformering samt kan hållbarhet och digitalisering. Via omvägar fick jag till mig att når man toppositioner och koncernledningen i Essity så är det jäkligt bra. Det tog mindre än fem minuter för Kersti att bekräfta detta när vi möttes digitalt och hon står för exakt den erfarenhet vi behöver. Plus att hon har den unika kombination av professionell integritet, genuin nyfikenhet och personlig värme som är så viktigt för oss när vi bygger vår Herenco-kultur från topp till tå. En grym rekrytering helt enkelt!

Herenco är ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen som funnits i 154 år, med sammanlagt 33 bolag och 1205 anställda. Tillsammans omsatte bolagen under 2019 3,3 mdkr.

Företagen Emballator, PacsOn, Herenco Invest och Hamhus ingår i koncernen som även är ägare i portföljbolagen Nolato, Balco, Lyko och Hövding.

Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse grundades 1985 via donation från familjen Hamrin och har sedan dess delat 329mkr till forskning. Stiftelsen förvaltar ca 1,7mdr.

Lovisa Hamrin

Ägare/ Arbetande ordförande Herenco Holding AB 036 550 17 16