Emballator lanserar produkt i förnybar bio-PP i samarbete med Borealis

Emballator, en ledande tillverkare av förpackningslösningar, och Borealis, en ledande leverantör av innovativa polyolefinlösningar, utökar produktportföljen i nära samarbete.

Borealis förser Emballator med bio-baserad polypropen för hinkar och burkar. Råmaterialet är tillverkat av tillvaratagen och återvunnen vegetabilisk olja och frityrolja.

– För produkter med PE har det varit möjligt i flera år att få produkterna i biobaserat material, men för PP har det, fram tills nu, endast varit möjligt att producera bio-PP-produkter från förnybara källor genom att följa ISCC-certifierad massbalansprincipen. Med den här nya kvaliteten innehåller produkten minst 30 procent biobaserad polypropen, säger Richard Johansson, Sälj- och marknadschef på Emballator Lagan.

Det biobaserade materialet har potential att användas i alla produkter som produceras av Emballator Lagan. Förpackningarna producerade av Emballator är 100 procent återvinningsbara som PP vilket skapar en cirkulär lösning som kan minska CO2-avtrycket ytterligare.

– På Borealis fortsätter vi att uppdatera vår cirkulära produktportfölj för ett mer hållbart liv. Detta partnerskap med Emballator är ytterligare ett steg i vårt engagemang för förnybara/biobaserade produkter som avsevärt minskar förpackningens koldioxidavtryck, säger Trevor Davis, Global Commercial Director, Consumer Products.

– Med Borealis som partner kommer vi att minska CO2-avtrycket i den aktuella produkten och behålla den nuvarande kvaliteten på vår produkt, säger Richard Johansson.

• Partnerskap, samarbeten

Om Emballator

Emballator erbjuder och tillverkar förpackningslösningar till såväl lokala som globala företag och varumärken som verkar inom segmenten livsmedel, kemiteknik, färg, läkemedel, hälsa, livsstil, kroppsvård och kosmetik. Emballator har ca 900 anställda och omsätter drygt 2 miljarder SEK. Våra bolag är indelade i tre affärsområden Emballator Metal Group, Emballator Packaging Innovations och Emballator Packaging UK, med 10 tillverkningsenheter i Sverige, Finland och Storbritannien.

Om Borealis

Borealis är en av världens ledande leverantörer av avancerade och cirkulära polyolefinlösningar och en europeisk marknadsledare inom baskemikalier, gödningsmedel och mekanisk återvinning av plast. Vi utnyttjar vår polymerexpertis och årtionden av erfarenhet för att erbjuda värdeskapande, innovativa och cirkulära materiallösningar för viktiga industrier. Nu ökar vi takten för att transformera till en cirkulär ekonomi, samtidigt som vi växer geografiskt. Genom att fortsätta upptäcka nya lösningar för ett mer hållbart sätt att leva, bygger vi vidare på vårt engagemang inom säkerhet, våra medarbetare och kompetens.

Läs mer om Borealis på borealisgroup.com

Richard Johansson

Marknadschef Emballator Lagan AB 0372-652 41