Exklusiv lansering: Albariño i begränsad upplaga!

Exklusiv lansering: Albariño i begränsad upplaga!

Den 3 maj släpps ett ytterst begränsat antal flaskor av Sanamaro Sobre Lías årgång 2016. En komplex, elegant och förföriskt frisk upplaga i ursprungstypisk stil, med toner av lime, syrlig tropisk frukt och en härlig sälta.

Sanamaro Sobre Lías lanseras i tillfälligt sortiment/exklusiva lanseringar i endast 900 exemplar. Vinet kommer således att finnas i ett fåtal butiker, men även att vara tillgängligt att beställa till valfri butik via Systembolagets hemsida.

Vinet är signerat producenten Marqués de Vargas och har odlats i vingården Pazo de San Mauro. Gården ligger i Condado de Tea, det sydligaste och mest soliga området inom ursprungsbeteckningen Rías Baixas.
Vinrankorna på Pazo de San Mauro är minst trettio år gamla och odlas på en areal av 30 hektar och all skörd sker för hand.

Jordmånen, som består av kiselrik granit, bidrar tillsammans med det specifika mikoklimatet till ett mycket komplext vin med tydlig mineralkaraktär av absolut högsta kvalitet.

– Det är inte varje dag man snubblar över ett vin som detta! Vinet produceras enbart de åren när skörden är som bäst och i mycket begränsad upplaga. Att vi lyckas få 900 flaskor till Sverige är som lilla julafton och något som jag är väldigt stolt över. Vad det handlar om är ett torrt, ursprungstypiskt, komplext och elegant vin med massor av karaktär! Med dess långa eftersmak passar det ypperligt till grillade skaldjur tillsammans med en risotto toppad med citronmarinerad sparris. Underbart! Säger Thomas Larsson, produktchef, Hermansson & Co.

Hälften av vinet har lagrats på sin jästfällning i franska ekfat under tre månader då battonage utförts regelbundet. Slutligen har vinet lagrats på flaska i ett halvår.

Vinet är utsökt att dricka nu, men kan även med fördel även lagras i upp till tre år.

För mer information, kontakta Thomas Larsson, produktchef Hermansson & Co: thomas@hermanssonco.se, 0702 62 38 03.

SANAMARO SOBRE LÍAS

• 219 kr, nr 92322
  • Antal flaskor: 900
  • Druvor: 76% albariño, 24% loureiro.
  • Ursprung: Spanien, Rias Baixas
  • Årgång: 2016
  • Alkoholhalt: 12.5%
  • Restsocker: 2 g/L, syra: 7,6.

Karaktär: Komplex och frisk doft med toner av citrus, lime, gräs, krusbär och syrlig tropisk frukt. Smaken är komplex och ursprungstypisk i en elegant stil med toner av lime, physalis, havssälta och syrlig tropisk frukt. Lång och frisk eftersmak med mineralkaraktär.

Servera gärna till: foie gras, grillade skaldjur, citrusmarinerad röding, vitlöksgratinerade skaldjur, gratinerade havskräftor med pressad citron.