Nyhet! Santa Tresa Capoccia White 2013 lanseras den 1 april i Systembolagets beställningssortiment

I september 2013 lanserades det röda vinet Santa Tresa Capoccia Red, som blev mycket väl mottaget bland Sveriges vinkonsumenter. Nu är det dags för den vita uppföljaren! Inom kort lanseras Santa Tresa Capoccia White i beställningssortimentet på Systembolaget.

Vinets fruktigt, intensiva och förföriska smakprofil, kommer från en mix av de typiska sicilianska druvorna, grillo och zibbibo, som frodats i medelhavsklimatet och den bördiga jordmånen, med lera, sand och kalksten. Bakom vinet finns Feudo di Santa Tresa och The Wine People, med meriterade vinmakaren Stefano Chioccioli.

Sicilien är känd för sin starka familjetraditioner och "Capoccia" är en av de viktigaste personerna i det sicilianska samhället. Namnet Capoccia betyder "familjens överhuvud/Head of the family". Det finns en Capoccia i varje familj, en respektfull och stark karaktär. Det är starka känslor med i leken, som alltid när det handlar om Italien och Sicilien i synnerhet.

Feudo di Santa Tresa är ett av Siciliens äldsta och finaste vinerier, som producerar ekologiska toppkvalitetsviner av inhemska druvsorter. Feudo di Santa Tresa ligger på den södra delen av Sicilien, i Vittoriaregionen. All marknads-föring och försäljning sker via vinproducenten The Wine People, som är ett ungt företag grundat av några av de ledande profilerna inom italiensk vinindustri. De tre huvudaktörerna bakom The Wine People är Stefano Girelli, Phillipe Marx och Peter Kosten. Företaget producerar även vin i Puglia, Abruzzo, och Toscana, men Sicilien och Santa Tresa är deras största prioritet.

Stefano Chioccioli Sedan ett par år tillbaka är vinmakaren Stefano Chioccioli kontrakterad till The Wine People. Han har en gedigen meritlista och över 70 viner med högsta betyg (3 glas) i den italienska vinguiden Gambero Rosso, och många 100- poängare av Parker och Wine Spectator. Stefano Chioccioli’s namn är välkänt i vin-världen och han anses vara en av topp-5 bland Italiens vinmakare. Idag är Chioccioli ansvarig för vinmakningen av hela vinportföljen hos The Wine People.

Santa Tresa Capoccia White 2013
Producent: Feudo di Santa Tresa (totalt 50 ha)
Ursprung: Terre Siciliane IGP
Druvor: 60 % grillo och 40 % zibibbo
Jordmån: Huvudsakligen bestående av lerjord och sandblandad jord med inslag av kalksten.
Fatlagring: Vinet är lagrat på ståltank i 5 månader.
Lagringspotential: Vinet är perfekt att dricka nu, men går att spara 1-2 år.
Alkoholhalt: 12,5 %
Artikelnr: 74098

Karaktär: Santa Tresa Capoccia White har en klar, ljust guldgul färg och en mycket intensiv fruktig och blommig doft av persika, aprikos, päron, honungmelon, vita blommor och citrus. Ett torrt elegant vin med bra syra och smak av solmogen söt frukt. Aprikos-, sultanrussin, päron- och citrustoner fyller munnen på ett förföriskt sätt och dröjer kvar länge i avslutet.

Passar till:
Utmärkt som sällskapsvin och/eller till smakrika rätter av fågel och fisk och skaldjur. Serveras gärna till rätter med lite söta och krämiga tillbehör som möter vinets syra och fruktsötma, exempelvis marinerad melonsallad med vitlöksstekta skaldjur, kalkonbröst med varm saffrans-couscous, pasta vongole, moule marinière mm.

Mer information om Stefano Chioccioli, Santa Tresa och The Wine People hittar du på www.twpwines.com

För övrig information, varuprover m.m. kontakta: Malin Lindberg, Produktchef Hermansson & CO
tfn: 08-508 998 72 eller epost:malin.lindberg@hermanssonco.se

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 19 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.