Ramos Reserva - Årets röda box!

Ramos Reserva – Årets bästa box IGEN!

Ramos Reserva 2017 är ”Årets Röda Box” i år igen! Den hyllade och prisade portugisen kammade hem vinsten i Sveriges tyngsta vinpris igårkväll.

Årets Vinare är landets mest prestigefulla vinpris. Bakom utmärkelsen står landets främsta vinexperter från främst Allt om Vin, som arrangerar tävlingen Årets Vinare.

Onsdag den 4 december delades gulden ut till årets allra bästa viner på den svenska marknaden. Och Årets Röda box blev ingen mindre än, just det, Ramos Reserva 2017!

Det är inte första gången det röda vinet ifrån Portugals främste vinmakare blir prisat. Även 2017 vann boxen guld och utsågs till ”Årets Röda Box” i Årets Vinare.

Ramos Reserva är hyllat och älskat av såväl kritiker som konsumenter och har utöver alla priser även kallats både ”Årets bästa box” och ”Bästa boxen någonsin” av flera av landets främsta vinjournalister.

I Ramos Reserva samsas Portugals signaturdruvor aragonês, trincadeira och syrah, vilket ger sig tillkänna genom en kryddig doft med toner av mörka röda bär och en fruktig smakpalett med bland annat mörka plommon, lakrits och viol.

Ramos Reserva har gjort till sitt kännetecken att lämpa sig extraordinärt väl ihop med ett ovanligt brett spektra maträtter. Till alltifrån torsdagstapas, fredagspastan, lördagslammet och söndagssteken gifter sig Ramos Reserva mer än väl.

DOFT & SMAK: Klar blåröd färg. Fruktig och kryddig doft med toner av mörka röda bär såsom plommon och björnbär samt viol. Smaken är fruktig och kryddig med inslag av björnbär, mörka plommon, lakrits, viol och peppar. Välbalanserade tanniner och ett fint kryddigt avslut.

RAMOS RESERVA 2017
Artikelnr 6139, 259 kr, 3000 ml.
Druvor: aragonês, trincadeira och syrah
Ursprung: Portugal, Alentejano VR
Producent: J. Portugal Ramos Vinhos SA
Alkoholhalt: 14,0%
Restsocker: 4 g/l
Syra: 4,8 g/l

FAKTA ÅRETS VINARE – så går tävlingen till:
Betygen från Allt om Vins provningsgrupp ligger till grund för det röstningsprotokoll som tas fram till expertjuryn bakom Årets Vinare. I oktober sammanställde Allt om Vin resultatet från årets alla provningar och de viner som fått högst betyg i olika kategorier bildar underlag till juryns arbete. De erfarna vinskribenterna i juryn har också möjlighet att lägga till egna favoriter, som de saknar i protokollet. Även kategorin Årets Vinhus röstas fram av juryn, medan Årets Vinbar och Årets

Dryckesprofil koras av en jury bestående av Allt om Vins chefredaktör, redaktion och provningsgrupp. För andra året delar även Allt om Vins chefredaktör ut ett hederspris till en person eller ett företag som främjar och berikar Sveriges dryckeskultur.

Juryn som utser vinnarna i de olika vinkategorierna består av några av Sveriges mest erfarna vinskribenter som även provar vin regelbundet.

FAKTA OM PRODUCENTEN: J. Portugal Ramos Vinhos SA
João Portugal Ramos är den prisbelönte vinmakaren bakom de flesta av våra portugisiska lanseringar och en förgrundsfigur inom portugisisk vinnäring.

I över trettio år har João Portugal Ramos varit känd som Portugals kanske främsta vinmakare och som mannen som drev på arbetet med att förnya Portugals vinnäring. I mitten på 1990-talet utsågs han hela tre gånger, till årets vinmakare i Portugal. Även i Sverige har João Portugal Ramos rönt stor uppskattning och stundtals beskrivits som ”demonproducent”. Både 1999 och 2004 utsåg Sveriges vinskribenter honom till årets vinmakare och år 2006 fick han utmärkelsen "Årets trotjänare".

Portugal var i början av 1980-talet främst känt för sina starkviner (port och madeira). Redan då framställde João röda viner av häpnadsväckande kvalitet. Han insåg tidigt att vin kan göras avsevärt bättre genom att använda modernare tillverknings-metoder, bättre utrustning och en nära nog perfektionistisk inställning till vingårdsskötsel. I början av 1997 påbörjades bygget av João Portugals eget high-techvineri beläget på egendomen Vila Santa i Estremoz/Alentejo. Idag har João Portugal både egna och hyrda vingårdar på sammanlagt 600 ha i regionerna Alentejo, Douro, Beiras, Tejo och Vinho Verde.