Press release -

Rekordlansering ger nya Hernö Pink BTL Gin hyllplats i 79 butiker på mycket kort tid.

Hernö Pink BTL Gin som lanserades i april har på en dryg månad klättrat med rekordfart i Systembolagets rankingsystem och nu står det klart att produkten kommer att finnas på hyllan i 79 butiker inom kort. Det innebär att kunder på nära vart femte Systembolag i landet kommer att kunna köpa Hernö Gins nya gin i rosa flaska direkt i butik.
– Att få så stor täckning på så kort tid är mycket ovanligt, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

– Vi är väldigt tacksamma över det näst intill otroliga gensvar vi fått från marknaden på Hernö Pink BTL Gin och som är direkt kopplat till det stora antalet hyllplatser. Produkten är ett ställningstagande mot rosafärgade och ofta sötade spritdrycker som felaktigt utger sig för att vara gin. Att vi sticker ut hakan i frågan har skapat ett stort engagemang på en marknad som välkomnar initiativet, fortsätter Jon.

Hernö Pink BTL Gin är Hernö Gins rosa flaska fylld med riktig gin, ett ekologiskt London Dry Gin smaksatt med jordgubbar och rosenblad.

Lansering över förväntan krävde extra insatser första försäljningsdagen.
Efter bara en dryg månad på marknaden tar Hernö Pink BTL Gin hyllplats i 79 av Systembolagets butiker. Det är en ovanlig utveckling vid lansering av en ny produkt.

– Sällan har jag sett en ny produkt klättra så snabbt i Systembolagets rankingsystem och på så kort tid få hyllplats på så många Systembolag, konstaterar Calle Magnusson, Brand Manager för Hernö Gin på Altia som marknadsför, säljer och distribuerar Hernö Gin i Sverige.

– Redan vid lanseringen märkte vi att efterfrågan var oerhört mycket större än vi kunnat förutse och Systembolaget sålde slut på den första leveransen av Hernö Pink BTL Gin på några timmar. Altia fick lägga in en expressbeställning och satte in egen personal som körde upp från Stockholm för att hämta mer gin i Dala samma dag. Det var hysteriskt, berättar Jon.

Kundernas efterfrågan styr i vilka butiker produkten finns.
Lokal efterfrågan i enskilda butiker styr om en produkt får hyllplats. De butiker som är aktuella finns över hela landet och med all säkerhet kommer kunderna att kunna hitta Hernö Pink BTL Gin i butiker med geografisk närhet till destilleriet i Dala, Härnösand. Produkten går också att beställa ur Systembolagets beställningssortiment oavsett var man bor.

– Vi har ett starkt fäste i regionen med människor som följer oss med stort intresse och som känner stolthet över Hernö Gin. Vi känner också ett starkt stöd från engagerade aktieägare och många andra goda ambassadörer i hela landet. Det är en stor ära och värmer i hjärtat, avslutar Jon.

Hernö Pink BTL Gin
Pris: 348 kr
Volym: 500 ml
Alkoholhalt: 42 %
Systembolagets beställningsnummer: 81882

Hernö Pink Gin & Tonic:
50 ml Hernö Pink BTL Gin
100 ml Indian Tonic
Jordgubbar

Häll Hernö Pink BTL Gin i ett glas fyllt med is. Toppa med tonic. Garnera med skivade jordgubbar.

• Food, Drink

• Stockholm

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. Hernö Gin är Europas mest prisbelönta gin 2013–2019 samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.

Jon Hillgren

Press contact Founder, Managing Director and Master Distiller 073-274 44 93