Äntligen en nypressad och svensktillverkad Juice & Lemonad!!!

Äntligen en nypressad och svensktillverkad Juice & Lemonad!!!

Nypressad juice - Tillverkad i Sverige
Äntligen finns en nypressad juice (& lemonad) som tillverkas i Sverige. Ja, för det har det inte funnits tidigare. Eller jo, men det var många år sedan nu.
Många livsmedelsproducenter har lämnat Sverige, idag finns inte ens en handfull tillverkare av färsk och nypressad juice kvar i Sverige. Men nu släpper vi på Herrljunga Drycker en hel serie färska och nypressade juicer och lemonader som pressas i vårt musteri. Varumärket heter så klart Herrljunga Musteri!

- Det är ett helt nytt koncept som tagits fram men frukt har vi pressat, på samma plats, sedan 50-talet, berättar Johan Branmark vd på Herrljunga Drycker.
- Vi tror att svensktillverkat är det bästa alternativet. Inte alltid det billigaste, men med svenskt får man en säker produkt med hög kvalité oftast färskare och givetvis bättre för miljön.

Tidigare har Herrljunga Drycker producerat juicer och lemonader under varumärket Herrljunga Rå. Under hösten 2022 tog man beslutet att byta formspråk och resultatet är en bred range nypressade juicer och lemonader under varumärket Herrljunga Musteri.

Hållbart i alla led & minskat svinn
- För oss är det viktigt att våra produkter bär och är lönsamma i alla led. Kostnaden för råvaror och produktion, frakt, plock och hantering i butik ska täckas. Samtidigt som konsumenten ska ha råd att köpa produkten - gärna så ofta som möjligt, säger Johan Branmark.
- Idag slängs fina produkter både i fabrik, butik och i hemmen – ohållbart anser vi. Tidigare när vi producerade en helt obehandlad juice fick vi tyvärr mycket svinn. En rå, kallpressad juice är känslig, hållbarheten kort och tillverkningen är kostsam.
Som en del i vårt gröna arbete är vårt mål att inte ha något svinn. Med det nya konceptet kommer svinnet minska rejält, vilket känns gott i magen, säger Johan.

Marknadens godaste juice
- Vår juicemästare har lång erfarenhet av inköp av frukt från världens alla hörn. Det är en oändlig kunskap om frukternas olikheter, sorter, mognadsgrad och kombinationer av smaker. Sötma, syra, beska. Fruktens ursprung varierar över tid för att alltid ha bästa och godaste fruktjuicen. Smak och färg varierar naturligt – men alltid 100% gott!
Med manuell sortering säkerställs att dålig frukt inte följer med ner i flaskan. Ingen mellanlagring eller nedfrysning. Pressning och buteljering sker på samma plats (i Herrljunga, Sverige), i samma fas och distribution direkt ut till butik med egna chaufförer. Marknadens godaste juice? Ja, det tror vi, åtminstone svårslaget. Ni får bedöma, säger Johan med ett leende.

Sortimentet består av sex juicer och tre lemonader. För mer info besök herrljungamusteri.com

Vi skapar drycker. Något för alla att älska!

Herrljunga Drycker AB (f d Herrljunga Cider AB) är ett svenskt dryckeshus som i över hundra år förenat tradition och innovation. Företaget är beläget i Herrljunga och drivs av fjärde generationen Branmark. Vårt team består idag av ca 70 medarbetare som årligen tillverkar omkring 15 miljoner liter dryck. I vårt breda sortiment samsas cider, saft, lemonad, juice, hälsoshots, must, glögg med läsk – allt producerat med stolthet i Sverige.
Herrljunga Drycker AB omsätter cirka 250 MKR årligen. I koncernen ingår Herrljunga Hotell & Konferens.
Våra varumärken; Herrljunga Cider, Herrljunga Musteri, Cocky Crane, Herrljunga 1911, Dufvenkrooks samt Spirit of Sweden.
Herrljunga Drycker AB är certifierade enligt den internationella standarden British Retail Consortium (BRC), som är en garanti inom livsmedelssäkerhet. Vi innehar också certifikat för EU ekologisk produktion.
För oss är drycken det som förgyller varje tillfälle i livet, stort som smått, för ung som gammal, när som fjärran.
Vi är Herrljunga Drycker. Vi skapar drycker i tiden. Något för alla att älska!