Hälsoshots från Herrljunga Musteri kvartett i ny kostym, snart i din butik!

Ny design - samma goda smak. Hälsoshot från Herrljunga Musteri

Våren 2023 landade nypressad juice och lemonad in under varumärket Herrljunga Musteri. Nu får även musteriets älskade hälsoshots sin nya look. Ny design men med samma goda smak!

Hälsoshotsen finns i fyra smaker; Ingefära, ingefära/havtorn, ingefära/gurkmeja och en ingefära/blåbär. Storsäljaren Ingefära finns dessutom i storformat med tappkran. Volymen är hela 2 liter vilket motsvarar ca 48 shots.

Vi haffar säljchef Per Östlund för en kort intervju.

- Vad är det som är så speciellt med denna ingefärashot?

- Först och främst. Det är den enda ingefärashoten på marknaden som är gjord på "riktig" juice. Då menar jag att ingefärashoten pressas och tappas på flaska direkt, till skillnad från andra märken som kokar ner sin juice till ett koncentrat som sedan förvaras till dess att den ska tappas på flaska. Vår shot som inte är från koncentrat, blir till både smak och färg friskare och innehållet blir självklart också mer maxat med nyttigheter.

- För det andra så tillverkas vår ingefärashot, liksom alla drycker under Herrljunga Musteri, i Sverige, närmare bestämt i Herrljunga. Det är rätt unikt och det är vi så klart stolta över, fortsätter Per Östlund.

- 100% Frukt, bär och grönt står det på flaskan. Vad menar ni med det?

- En undersökning vi gjort visar att konsumenten inte vet hur många procent en juice måste innehålla, för att få kallas för juice. Därför kände vi att vi ville förtydliga det. Ingefärashoten är en juice, men med ingefära i får den det där härliga bettet så att man vaknar ordentligt om morgonen, berättar Per

- Ni kallar det ingefärashot, men det är ju även andra fruktjuicer i. Varför kallar ni den då för ingefärashot?

- På förpackningen ska man deklarera innehållet i fallande ordning, dvs det som det är mest av ska stå först osv. Det är korrekt som du säger att ingefärashoten innehåller andra frukter. Basen i vår shot är av äpple. Hade den innehållit 100% ingefära hade den inte gått att dricka. Det hade blivit för starkt helt enkelt. Och som vi var inne på precis. Det är inget tillsatt vatten i vår shot, den är gjort på 100% juice men ingefäran är det som trots att det inte är mest mängd av i, är det som sticker ut mest. Därför får shoten namnen för den smak som är tydligast.

- När vi ändå är inne på det. Om det inte är 100% frukt i en dryck. Vad kallas den då?

- Då får man kalla det, fruktdryck, nektar, saft eller lemonad. Och är drycken blandad med nedkokad (reducerad) juice, dvs koncentrat så måste det deklareras på förpackningen.
Hela sortimentet från Herrljunga Musteri är gjort på riktig juice. Lemonaderna likaså, men en lemonad är en mildare juiceprodukt som innehåller tillsatt vatten och socker, som sig bör, avslutar Per.

I sortimentet finns sju stycken nypressade juicer och tre lemonader som återfinns i kyldisken i din butik. Hälsoshotsen står i kolonialavdelningen bredvid saft och andra fruktdrycker.

Flera av hälsoshotsen och lemonaderna finns att köpa på Coop och ICA, medan den nypressade juicen än så länge säljs lokalt i Västsverige med egen kylleverans ifrån Herrljunga. För mer info besök www.herrljungamusteri.com

Vi skapar drycker. Något för alla att älska!

Herrljunga Drycker AB (f d Herrljunga Cider AB) är ett svenskt dryckeshus som i över hundra år förenat tradition och innovation. Företaget är beläget i Herrljunga och drivs av fjärde generationen Branmark. Vårt team består idag av ca 70 medarbetare som årligen tillverkar omkring 15 miljoner liter dryck. I vårt breda sortiment samsas cider, saft, lemonad, juice, hälsoshots, must, glögg med läsk – allt producerat med stolthet i Sverige.
Herrljunga Drycker AB omsätter cirka 250 MKR årligen. I koncernen ingår Herrljunga Hotell & Konferens.
Våra varumärken; Herrljunga Cider, Herrljunga Musteri, Cocky Crane, Herrljunga 1911, Dufvenkrooks samt Spirit of Sweden.
Herrljunga Drycker AB är certifierade enligt den internationella standarden British Retail Consortium (BRC), som är en garanti inom livsmedelssäkerhet. Vi innehar också certifikat för EU ekologisk produktion.
För oss är drycken det som förgyller varje tillfälle i livet, stort som smått, för ung som gammal, när som fjärran.
Vi är Herrljunga Drycker. Vi skapar drycker i tiden. Något för alla att älska!