Nu öppnar äppelmottagningen i Herrljunga

Nu öppnar äppelmottagningen i Herrljunga

I september 2017 öppnade Herrljunga Cider sin äppelmottagning på nytt för att samla ihop trädgårdsäpplen från närområdet. Dessvärre var det den sämsta äppelskörden på 50 år och företaget fick inte in många kilo äpplen.

-Det ser ut att bli ett bra äppelår i år och det kan ju i alla fall bara bli bättre än förra året, säger Johan Branmark, vd Herrljunga Cider AB.

Herrljunga Cider började pressa äpplen redan under 50-talet och äpplen har alltid varit en viktig råvara i företagets olika produkter. I början på 80-talet lade man ner mustningen och satsade främst på ciderproduktion. I fjol installerades en helt ny modern linje som nu står redo för att ta emot höstens äpplen, precis som förr. Under vår och sommar har företaget även lanserat ett flertal smaker kallpressad frukt- och grönsaksjuice.

-Vi hoppas på att det finns många i vårt närområde som vill komma till oss och lämna in sina äpplen som man inte kan ta till vara på. För varje godkänt kilo ersätter vi med ett tillgodokvitto som man kan lösa in i vår gårdsbutik mot äppelmust men också mot ordinarie sortiment, säger Karolina Szczepanska, marknadsansvarig.

Musten, som sälj under varumärket Herrljunga Musteriär gjord på 100% svenskahandplockade äpplen och dess karaktär varierar med äppelsort och säsong. Den tappas på 50 cl glasflaska och en unik 2 l ståpåse. Den unika portabla påsen är inte bara miljö- och klimatsmart, utan även smidig att bära med sig och förvara i kylen.

Alla pressningsrester skickas till Herrljunga-Vårgårda Biogasanläggning.

Äppelmottagningen öppnar på tisdagen den 21 augusti kl 11 och kommer ha öppet under säsongen tisdagar, onsdagar kl 11-16, torsdagar 11-18, fredagar 11-15 samt lördagar 10-13.

Vid frågor kontakta Karolina Szczepanska 0513 226 09 eller Gårdsbutiken 0513 226 04.

Mer information finns på www.herrljungamusteri.se

Herrljunga Cider AB, ett familjeföretag i 4:e generationen, är en av Nordens ledande tillverkare av cider och glögg inom premiumsegmentet. Våra produkter finns på de ledande livsmedelskedjorna i de nordiska länderna. Vi har producerat cider sedan 1969 och är marknadsledande i svensk dagligvaruhandel. Utöver vårt breda sortiment av Herrljunga lättcider producerar vi även starkcider i olika smaker, vår traditionella Herrljunga 1911 Glögg, klassiska saft Herrljunga 1911 Saft samt jul- och påskmust.

Herrljunga Cider säljer och distribuerar även franska premiumlemonaden Lorina.

Herrljunga Cider är BRC certifierade och producerar ett flertal ekologiska och cider- och glöggsorter.