Hertz breddar miljöbilsutbudet i hyrbilsflottan

Hertz arbetar vidare med hållbarhetsfrågor. Bland annat görs en ny satsning på miljöbilskonceptet Green Collection, där en stor andel av fordonen uppfyller kraven för den nya miljöbilsdefinitionen. Sju av tio Hertzbilar klarar dessutom 120-gramsgränsen.

Hertz Biluthyrning fortsätter att utveckla sitt hållbarhetsarbete, bland annat genom en nylansering av konceptet Green Collection i Sverige. Det som utmärker fordonen i Green Collection, som är en global Hertzprodukt, är lägre koldioxidutsläpp (under 120 gram) och bränsleförbrukning per kilometer. Nylanseringen innebär att fler bilmodeller har tillkommit och att en stor andel av personbilarna i den svenska Green Collection-flottan klarar kraven enligt den nya miljöbilsdefinitionen som infördes den 1 januari i år*. Av Hertz totala hyrbilsflotta på cirka 11 000 fordon uppfyller 15 procent av personbilarna den nya miljöbilsdefinitionen och drygt 71 procent klarar dessutom 120-gramsgränsen.

– Vi vet att vår verksamhet påverkar miljön och vi vill ligga i framkant när det gäller miljötänkande i hyrbilsbranschen. Det innebär bland annat att utveckla hållbara produkter och tjänster samt att erbjuda fler bränslesnåla fordon – något som våra kunder också efterfrågar, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Förutom bränslesnåla fordon och bilar med lägre utsläppsnivåer erbjuder Hertz sedan juni 2012 uthyrning av elbilen Volvo C30 DRIVe Electric. Som en ytterligare förlängning i hållbarhetsarbetet kan kunderna även klimatkompensera sin hyrbilsresa.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, telefon 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, e-post: anders.tarnell@hertz.se

*Bilens koldioxidutsläpp (enligt uppgift i registreringsbeviset) får inte överstiga ett beräknat högsta koldioxidutsläpp i förhållande till fordonets tjänstevikt, se www.trafikverket.se för mer information.