Hertz skänker fem procent av julkampanjens intäkter till Childhood

Hertz Biluthyrning genomför årets rikstäckande julkampanj till förmån för World Childhood Foundation. Fem procent av kampanjens intäkter går oavkortat till Childhoods projekt runt om i världen.

Hertz Biluthyrning skänker fem procent av intäkterna från sin julkampanj till World Childhood Foundation. Pengarna går oavkortat till stiftelsens arbete med att ge utsatta barn över hela världen en tryggare barndom och bättre levnadsvillkor. Hertz Sverige har samarbetat med Childhood i olika former sedan 2004, men årets rikstäckande julkampanj är den första större externa aktiviteten som företaget genomför till förmån för Childhood. Målet är att det ska bli fler under 2009 och framåt.

- Vi arbetar aktivt med socialt ansvarstagande, där samarbetet med World Childhood Foundation är en del. Andra delar är vårt arbete med att minska bilflottans miljöpåverkan och produktutveckling som syftar till att göra företaget mer tillgängligt för alla grupper i samhället, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Hertz har även valt att uppmärksamma World Childhood Foundation internt och årets julklapp till alla anställda är det så kallade Childhood-armbandet, där intäkterna går direkt till stiftelsens mer än 110 projekt i bland annat Brasilien, Kina, Ryssland, Sverige, Sydafrika, Thailand, Tyskland, Ukraina och USA.

- Våra tidigare samarbeten med Hertz har visat att företagets kunder är angelägna om att också på det här sättet kunna medverka till en bra sak, säger Gunilla von Arbin, generalsekreterare på World Childhood Foundation. Pengarna kommer att användas för att stödja projekt för utsatta barn runt om i världen och även i Sverige.

Hertz julkampanj pågår mellan den 17 december 2008 och 17 januari 2009, för mer information se www.hertz.se. För mer information om World Childhood Foundation, se www.childhood.org.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Gunilla von Arbin, generalsekreterare World Childhood Foundation, mobil 0703-973941, gunilla.von.arbin@childhood.org

Mats Agurén, bitr. generalsekreterare World Childhood Foundation, mobil 070-6025118, mats.aguren@childhood.org

Tina Ringius, pressansvarig Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se

Stiftelsen World Childhood Foundation startades 1999 av Drottning Silvia och har till uppgift att värna om barns rätt till en barndom och särskilt arbeta för bättre levnadsvillkor för barn som lever i utsatta miljöer över hela världen. Childhood vill ge dem möjlighet att utvecklas till starka, trygga och ansvarsfulla människor. Just nu stödjer Childhood fler än 110 projekt i 14 länder. För mer information, besök gärna www.childhood.org.