CBD-olja - droger eller medicin?

Vad är CBD och CBD-olja?

Cannabis sativa, som vi till vardags kallar hampa, har många aktiva ämnen. Ett av dessa är THC, vilket är den rusframkallande substansen vi hittar i marijuana. Ett annat ämne är CBD (cannabidiol), vilket har en annorlunda kemisk sammansättning och därför är varken rusframkallade, giftig eller beroendeframkallande. Det CBD däremot gör är att påverka ett av kroppens signalsystem som kallas för det endocannabinoida systemet, som exempelvis hjälper kroppen att balansera sina funktioner.

När man utvinner CBD använder man sig av en sorts hampa som inte innehåller mer än max 0,2% THC, och som kallas för industrihampa. Industrihampa är helt lagligt att odla i Sverige, det enda du behöver göra är att ansöka om tillstånd från Jordbruksverket. Tack vare det extremt låga innehållet av THC i plantan är det omöjligt att bli hög av någon produkt som kommer från industrihampan.

CBD olja och hampaolja med hög kvalitet till bra pris är helt fri från THC och kan antingen säljas ren, i kapslar eller i någon typ av bärarolja som exempelvis kokosolja eller olivolja.

Hur påverkar CBD vår hälsa?

Traditionellt har cannabisplantans medicinska egenskaper använts för att minska smärta eller lindra symtom från epilepsi och reumatism. För tillfället finns det mycket lovande forskning som tyder på att cannabidioler kan lindra symtomen vid sjukdomar såsom schizofreni och andra psykossjukdomar, antagligen på grund av dess avslappnande effekt. Förkliniska studier visar på att CBD verkar vara:

• antiinflammatoriskt
  • antioxidant
  • ångestdämpande
  • smärtlindrande

Det pågår fortfarande massor av studier för att ytterligare kartlägga effekterna av CBD och hur de kan påverka vår kropp, än så länge har man många antydningar och teorier men inte så många klara bevis. En av orsakerna till att läkemedelsbolagen inte har investerat i studier av cannabisplantans medicinska effekter är att det är mycket svårt att ta patent på naturliga produkter.

Förtäring av CBD-olja sker genom att man droppar 2 till 5 droppar under tungan, 2 gånger om dagen. Fördelen med att ta det under tungan är att det går förbi matsmältningssystemet och direkt tas upp i blodflödet via jättesmå kapillärer som finns under tungan och i käken. Det bästa är att du börjar med en låg dosering som du sedan kan trappa upp vid behov, tills du hittar just din optimala dosering.

Populära produkter förutom CBD-olja är till exempel ansiktskrämer, ögonkrämer och serum, hudkrämer och buds. Det är även ett omtyckt kosttillskott för husdjur som hundar och katter.