Nu startar Framtidsakademin! Först ut i projektet är Klaraskolan. Maria Åkesson, bostadssocial koordinator på HFAB, Per Thronée, projektledare på HFAB och Björn Blanck, integrationssamordnare på Klaraskolan, informerade eleverna om satsningen.

Klaraskolan först ut i HFAB:s och Halmstads kommuns nya satsning på lovskola med feriearbete

30 elever från Klaraskolan får möjlighet att höja sina betyg och skriva första raden på sitt CV under höstlovet. Bakom den nya integrationssatsningen står HFAB och Halmstads kommun i samarbete med flera lokala företag och föreningar.

Under höstlovet, sportlovet och påsklovet kommer HFAB och Halmstads kommun att erbjuda lovskola i kombination med feriearbete för elever på några av kommunens grundskolor. Den nya integrationssatsningen, som kallas för Framtidsakademin, riktar sig till elever i åldrarna 13–15 år som behöver studera extra för att bli godkända i kärnämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska och matematik. Först ut är Klaraskolan. Här kommer 30 elever att få möjlighet att delta i Framtidsakademin. Sista ansökningsdag är 24 september.

– Det känns verkligen bra att vi är i gång med projektet! Vi har ett mycket bra samarbete med Klaraskolans personal och flera elever som vi har pratat med har redan ansökt om en plats, säger Per Thronée, projektledare på HFAB:s bostadssociala avdelning.

Så går Framtidsakademin till

HFAB sköter ansökningsprocessen och betalar ut lön. Eleverna som blir antagna kommer att gå i skola och läsa svenska, matte och engelska på förmiddagarna för att sedan jobba på eftermiddagarna. Lunch äter de i skolan. Eleverna får 1 000 kronor i lön för sammanlagt 20 timmars feriearbete. Lönen finansieras via Halmstads kommuns gemensamma resurs för integration.

Här kommer eleverna på Klaraskolan att jobba

Flera företagare och föreningar har redan anmält intresse för att ta emot en eller flera elever för feriearbete genom Framtidsakademin. HFAB har bland annat gått ut med information till sina lokalhyresgäster.

– Vi är verkligen tacksamma över den positiva respons som vi har fått. Det är jättebra att vi har ett sådant fint samarbete med det lokala näringslivet. Vi har redan fått in intresseanmälningar från nio företag och föreningar, men vi tar gärna emot fler, säger Per Thronée.

Följande företag och föreningar har anmält intresse så här långt:

ICA Vallås, Marias Bageri & Konditori, Simons Livs, Minilivs Andersberg, Mardin Kolgrill, Willhelm, My way Livs, Halmstad Hammers, Halmstad Innebandyklubb.

Företag och föreningar som är intresserade av att erbjuda en feriearbetsplats via Framtidsakademin är välkomna att kontakta Per Thronée senast fredagen den 17 september.

– Som företagare bidrar du med en handledare till eleven och hittar passande arbetsuppgifter, sedan väljer vi på HFAB och Klaraskolan ut elever till respektive arbetsplats. HFAB erbjuder en handledarutbildning i samband med Framtidsakademin, säger Per Thronée.

Arbetar för likvärdiga uppväxtvillkor för barn och unga i Halmstad

I ett första skede kommer Framtidsakademin att genomföras under höstlovet, sportlovet och påsklovet. Om uppföljningen visar ett positivt resultat kommer projektet att skalas upp och integreras i HFAB:s ordinarie verksamhet.

– Framtidsakademin är ett perfekt exempel på hur vi på HFAB arbetar för likvärdiga uppväxtvillkor för barn och unga i Halmstad. Att jobba med ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden är ett prioriterat och viktigt uppdrag för oss som kommunalt bostadsbolag, säger Per Thronée.

Halmstads kommun arbetar ständigt med att utveckla kompensatoriska insatser för att säkerställa att fler elever blir behöriga till gymnasiet. Tillsammans med exempelvis extra studiestöd och läxhjälp är lovskola ett komplement till den ordinarie undervisningen.

– Att elever nu ges möjlighet att kombinera studier med feriearbete tror vi kan öka deras motivation. Kortsiktigt för godtagbara kunskaper på högstadiet, men långsiktigt för att bygga självkänsla till att vara viktig och att ”duga” i arbetslivet, säger Fredrik Landelius, kvalitetschef på barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun.

Läs mer om Framtidsakademin i vårt tidigare pressmeddelande.

Kontaktpersoner

För mer information om projektet Framtidsakademin och information till företag och föreningar, vänligen kontakta:

Per Thronée, projektledare på avdelning Bostadssociala på HFAB, tel: 035- 13 84 42, mejl: per.thronee@hfab.se

För mer information om Halmstads kommuns och Klaraskolans arbete med lovskola, vänligen kontakta:

Fredrik Landelius, avdelningschef på kvalitetsavdelningen, barn- och ungdomsförvaltningen Halmstads kommun, tel: 035- 13 70 00, mejl: fredrik.landelius@halmstad.se