KK-stiftelsen satsar på forskarskola inom smart industri

Forskarskolan Smart Industry Sweden är ett unikt samarbete mellan fem svenska högskolor som alla har forsknings- och utbildningsmiljöer med stark koppling till svensk industri: Högskolan Väst, Högskolan i Skövde, Jönköping University, Högskolan i Halmstad och Mittuniversitetet.

Forskarskolan kommer att utgöra en strategisk plattform för samarbete både mellan lärosäten och mellan de företag som medverkar. Satsningen omfattar över 100 miljoner kronor, där KK-stiftelsen beviljar 20 994 573 miljoner kronor, medan företagen och lärosätena investerar 69 miljoner kronor tillsammans.

– Smart industri skapar en sammanhållen grupp industridoktorander som kommer att vara framtida nyckelpersoner för industriell/akademisk samverkan i Sverige. Forskningsbredden i forskarskolan blir unik i sitt slag med enorm potential eftersom man sammanfogar fem lärosätens spetsforskning inom området smart industri, sägerKristina Säfsten, direktör för forskarskolan och professor vid Jönköping University.

– Starten av forskarkolan Smart Industry innebär att Högskolan i Halmstad både kan fördjupa samarbetet med våra industripartners och tillsammans med övriga fyra Högskolor och anslutna företag utforska möjligheterna med framtidens digitaliserade produktion. Högskolan i Halmstad ligger långt framme då det gäller verktyg som articifiell inteligens, databaser, datormodellering och modern produktionsteknik och nu kan vi ytterligare vässa dessa områden för såväl utbildning av våra civilingenjörer som utveckling för våra företagspartners, säger Bengt-Göran Rosén, professor i maskinteknik och projektansvarig vid Högskolan i Halmstad.

Forskarskolan startar 2020 och doktoranderna kommer att påbörja sina projekt i september. Under våren 2020 finns det möjlighet för ytterligare företag att ansluta till initiativet, och en andra grupp doktorander kommer att starta om två år:

– Vi räknar med att många doktorander redan är anställda på företagen, men det finns också möjlighet att rekrytera nya personer genom forskarskolan, säger Lennart Malmsköld, vice­direktör för forskarskolan och ansvarig för forskningsmiljön PRIMUS vid Högskolan Väst.

Genom forskarskolans gemensamma aktiviteter får doktoranderna inom Smart Industry Sweden redan från början ett brett nätverk inom svenska industri. Samtliga kommer att ha handledare från ett eller flera lärosäten, samt mentorer från företagen. Syftet är att snabbt kunna dela ny strategisk kunskap i nätverket av experter både från företag och akademi som tillsammans kommer leder svensk industri framåt.

Matchar industrins utmaningar

Forskarskolan har initialt fyra olika områden som utgår från industrins önskemål och utmaningar:

Smart industri – möjliggörande teknologier

Smart industri – strategier för digital omställning

Smarta fabriker, arbetsmetoder och produktionssystem

Smarta produkter och tjänster, material och tillverkningsproccesser

Företagsforskarskolan ingår i ett väl etablerat program från KK-stiftelsen och kommer också att ha ett erfarenhetsutbyte med andra företagsforskarskolor i Sverige.

Kontaktpersoner

Jönköping University: Kristina Säfsten, direktör för forskarskolan, kristina.safsten@ju.se

Högskolan Väst: Lennart Malmsköld, vicedirektör för forskarskolan, lennart.malmskold@hv.se

Högskolan i Halmstad: Bengt-Göran Rosén, bengt-goran.rosen@hh.se