Pressinbjudan: Unik hälsopedagogikutbildning i Halmstad visar upp sig 3–4 juni

Det hälsopedagogiska programmet vid Högskolan i Halmstad fortsätter att växa, och antalet förstahandssökande har nästan dubblats sedan 2011. En förklaring är utbildningens unika utformning som rustar studenterna för arbetsmarknaden och ökar jobbchanserna.

Med början imorgon – den 3–4 juni – visar andraårsstudenterna upp sina projektarbeten efter verksamhetsförlagda studier (VFS). Presentationen sker på Högskolan.

– VFS är en av flera anledningar till att programmet är så populärt. Studenterna får jobba med riktiga uppdrag och får direktkontakt med arbetslivet. Det är erfarenheter som ger dem ett stort försprång på arbetsmarknaden, berättar Jan Karlsson, universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Halmstad.

VFS pågår under åtta veckor och är förlagd till kommun, landsting och företag. Under perioden deltar studenten i organisationens dagliga arbete för att förstå hur verksamheten organiserar och arbetar med olika hälsorelaterade frågor.

Eftertraktat av arbetsgivare

Studenter som läser Hälsopedagogiskt program utbildas till att arbeta med utvecklings- och förändringsarbete inom olika hälsorelaterade verksamheter. Utbildningen har sedan starten haft en ständig ökning i sökande. I år sökte 88 personer till programmet i första hand. Jämfört med 2011, när motsvarande siffra var 47 personer, är det närmast en fördubbling. En framgångsfaktor är att studenterna får en examen i pedagogik.

– Att studenterna får en examen i pedagogik gör den hälsopedagogiska utbildningen vid Högskolan i Halmstad unik. Det är något som vi utvecklat eftersom vi vet att detta är mycket eftertraktat av arbetsgivare, säger Jan Karlsson.

Välkomna att möta hälsopedagogikstudenterna!

Som en del av VFS genomför studenterna ett projekt, som redovisas i form av presentationer och en utställning.

Massmedier hälsas välkomna att möta andraårsstudenterna på Hälsopedagogiskt program och ta del deras projektpresentationer efter verksamhetsförlagda studier.

Datum och tid: tisdag 3 – onsdag 4 juni, klockan 09.00–14.45 båda dagarna.

Plats: Högskolan i Halmstad, Hus S, våning 3. I salarna S3316, S3317 och S3318.

För mer information, kontakta Jan Karlsson, universitetslektor i pedagogik. Tfn 035- 16 79 61; mobil 0727 41 75 97; e-post jan.karlsson@hh.se

För projektredovisningsschema, se bifogat dokument.