Pressträff i samband med Level up Esport – with Science

På fredag, den 4 oktober, arrangerar Högskolan i Halmstad ett seminarieprogram om e-sporten i samhället i samband med eventet Level up Esport – with Science. Ett av seminarierna handlar om e-sport och jämlikhet, där Liza Lind från föreningen (Community) Female Legends, e-sportsutövaren (CS:GO) Jennifer Karppinen och Kalle Jonasson, forskare inom e-sport på Högskolan i Halmstad medverkar. Vid en pressträff ges möjlighet att ställa frågor till dem samt till Anders Nelson, vicerektor på Högskolan i Halmstad med ansvar för bland annat samverkan och innovation, som berättar om Högskolans initiativ inom e-sportsområdet. Det finns även möjlighet att träffa andra presentatörer som medverkar i seminarieprogrammet.

Mer info om eventet Level up Esport – with Science

Pressträff

Tid: 4 oktober, klockan 15.05–15.50

Plats: Digitalt laborativt centrum (DLC), Högskolan i Halmstad

Kontakt: Anders Nelson, 076-829 74 88, anders.nelson@hh.se

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

E-sport och business/innovation (13.00-13.50)
Arlas resa in i e-sporten och om att våga vara innovativ för att nå nya marknader. Telias satsningar i Norge och i Finland. Fragbite och visionen om världens största community för e-sport.
Presentatörer: Henrik Blomberg (Telia), Per Andersson (Arla Foods), Daniel Kauppinen (Fragbite)
Moderator: Anders Nelson, Högskolan i Halmstad

E-sporten och utbildning (14.00-14.50)
Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar e-sportinriktning på gymnasienivå? Lärande, kommunikation och ledarskap inom e-sporten Varför är försvarsmakten intresserad av e-sportare?
Presentatörer: Petter Sjöstrand (Area Academy), Samuel Martinsson (LBS) och Magnus Möller (Försvarsmakten)
Moderator: Urban Johnson, Högskolan i Halmstad

E-sportens gemenskap & föreningsliv (15.00-15.50)
Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv idag? Vad är bra och vad behöver göras? E-sportens utveckling är avhängig digitaliseringen som styrs av kommuner och näringsliv. Publiclir har 50 000 medlemmar – hur funkar det?
Presentatörer: Cliff Lilja (ESU), Fredrik Strandahl (DarkZone), Daniel Skoglund (Publiclir)
Moderator: Hans Löfgren, Högskolan i Halmstad

E-sport och jämlikhet (16.00-16.50)
Kan e-sporten bli en jämlik sport? Vilka möjligheter och hinder finns? Upplevelser från e-sportvärlden.
Presentatörer: Liza Lind (Female Legends), Jennifer Karppinen (CS:GO-spelare), Kalle Jonasson (Högskolan i Halmstad)
Moderator: Eva-Carin Lindgren, Högskolan i Halmstad

E-sporten och idrotten; exemplet fotbollen och FIFA (17.00-17.50)
På vilka sätt kan e-sport relatera till traditionell idrott? Hur märks intresset för e-sport bland fotbollsspelande ungdomar? Hur är det att tävla på elitnivå inom FIFA? Hur ser förbundet på e-sport?
Presentatörer: Morgan Ljungqvist (Halmstads BK), Zackarias Johansson (Malmö FF), Matthias Johnsson (Svenska Fotbollsförbundet)
Moderator: Charlotte Olsson, Högskolan i Halmstad